Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorErling, Solheim
dc.contributor.advisorGeorges, Midre
dc.contributor.authorHanssen, Ingrid Kvalø
dc.date.accessioned2020-12-11T08:34:15Z
dc.date.available2020-12-11T08:34:15Z
dc.date.issued2020-11-01
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om den digitale skolens rolle i utredelsen av sosiale ulikheter blant norske barn i dag. Formålet med oppgaven er å undersøke hvilke tanker og fortellinger aktører fra skolefeltet har om den digitale skolen, og hvorvidt disse fortellingene kan si noe om den sosiale ulikheten. Det har også vært et mål og kartlegge hvordan opplæringen i digitale ferdigheter foregår i dag, og om den enkelte elev sin økonomiske, sosiale og kulturelle kapital har noe å si for læringsutbyttet eleven får i den digitale opplæringen. Oppgavens empiriske materiale består av et utvalg skolepolitiske dokumenter i form av styringsdokumenter, og ulike aktører sine ytringer i den offentlige debatten. Den metodiske tilnærmingen som har blitt anvendt er en kvalitativ dokumentanalyse med enkelte trekk fra ideanalysen. Det teoretiske rammeverket i oppgaven består av Bourdieus teorier om makt, klasse og samfunnsstruktur, i tillegg til en beskrivelse av velferdsstaten, den norske modell og pedagogiske endringsprosesser. Teoriene brukes i oppgavens diskusjonsdel for å bidra til å tolke resultat. Når det gjelder forholdet mellom den digitale opplæringen og sosial ulikhet blant elevene viser funnene gjort i analysen at det basert på hvordan den digitale opplæringen gjøres i dag, tilsynelatende finnes sosiale ulikheter i elevenes digitale kompetanse, og at disse kan øke dersom det ikke settes inn utjevnende tiltak. Koronapandemien har vært med på å synliggjøre disse forskjellene, og dermed også satt problematikken på dagsorden igjen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/20053
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSOS-3981
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Sociology: 220en_US
dc.titleDigitalisering i skolen: en stein til byrden eller en kilde til økt kunnskap? En kvalitativ dokumentanalyse av et utvalg aktørers tanker og fortellinger om den digitale skolenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)