Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorReedtz, Charlotte
dc.contributor.authorWergeland, Gro Janne
dc.date.accessioned2020-12-30T12:27:01Z
dc.date.available2020-12-30T12:27:01Z
dc.date.issued2020-09-21
dc.description.abstract<i>Bakgrunn</i>: Denne artikkelen er en kunnskapsoppsummering og klassifisering av behandlingsprogrammet Dialektisk atferdsterapi for ungdom (DBT-A). DBT-A er et manual- og gruppebasert tiltak på 24 ukentlige sesjoner, rettet mot ungdom i alderen 12-19 år med selvskading og tidligere selvmordsforsøk (også kalt villet egenskade). Målsetningen med DBT-A er reduksjon av denne typen atferd, samt redusert frafall fra terapi. Behandlingen består i å trene opp ferdigheter hos ungdommene i det å regulere følelser og atferd i mellommenneskelige relasjoner, og ferdigheter til å holde ut følelsesmessig smerte. Delmål i tiltaket er reduksjon i bruk av rusmidler, reduksjon av sinne og depresjon, samt generell bedring av daglig fungering.<p> <p><i>Metode</i>: Kunnskapsoppsummeringen bygger på et systematisk litteratursøk fra ulike databaser (Embase, Medline og Psykinfo, NORART Cochrane, Cristin, Nora, Scopus og SweMed), samt materiell fra norsk tiltakseier. Søket ble gjennomgått for å identifisere internasjonale kunnskapsoppsummeringer og nordiske effektstudier om tiltaket. Seks artikler, hvorav tre er basert på én norsk effektstudie ble inkludert og evaluert i kunnskapsoppsummeringen.<p> <p><i>Resultater</i>: Resultatene viser at DBT-A er et kunnskaps- og evidensbasert tiltak med solid teoretisk forankring. Effektstudien (RCT) der DBT-A er sammenlignet med ordinær behandling tyder på at programmet kan bidra til redusert selvrapportert grad av selvmordstanker og selvskading for ungdom i alderen 12-18 år. Tiltaket har godt beskrevne implementeringsstrategier, noe som sannsynliggjør at tiltaket tilbys slik det er tenkt i tjenestene. De inkluderte studiene er de første effektevalueringene nasjonalt og internasjonalt.<p> <p><i>Konklusjon</i>: DBT-A klassifiseres på evidensnivå 4, dvs. som et tiltak med tilfredsstillende dokumentasjon på effekt.en_US
dc.descriptionSource at: <a href=https://ungsinn.no/post_tiltak_arkiv/dialektisk-atferdsterapi-for-ungdom-dialectical-behavior-therapy-for-adolescents-dbt-a/>https://ungsinn.no/post_tiltak_arkiv/dialektisk-atferdsterapi-for-ungdom-dialectical-behavior-therapy-for-adolescents-dbt-a/. </a>en_US
dc.identifier.citationReedtz c, Wergeland GJH. Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: Dialektisk atferdsterapi for ungdom (Dialectical behavior therapy for Adolescents, DBT-A) . Ungsinn. Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge. 2020en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1848976
dc.identifier.issn2464-2142
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/20164
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT - Norges arktiske universitet, RKBU Norden_US
dc.relation.journalUngsinn. Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Psychology: 260en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260en_US
dc.titleKunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: Dialektisk atferdsterapi for ungdom (Dialectical behavior therapy for Adolescents, DBT-A)en_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel