Now showing items 121-133 of 133

    • Beck's Song Reader: An Unbound Music Book 

      Maxwell, Kate (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2016)
      The pop/alternative musician Beck created a stir in the music world when he released his 2012 “album” Song Reader as a book compilation of individual pieces of sheet music. This included a guide to reading music notation, together with an introduction describing the work’s intentions and inviting readers to perform their own versions of the songs. Two years later, a recording of the songs interpreted ...
    • Hva gjøres i jazzhørelæreundervisning? En diskursanalyse av undervisningspraksiser i jazzhørelære 

      Harboe, Oscar Alvestad (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-22)
      Denne oppgaven er en studie av hva som gjøres i jazzhørelæreundervisning, og hvordan innholdet og metodene i undervisningen blir begrunnet. Det er tatt utgangspunkt i et sosialkonstruktivistisk teorigrunnlag, som sier at viten blir konstruert i et samspill mellom samfunnet og enkeltindivider. Det empiriske materialet er basert på intervjuer med tre jazzhørelærepedagoger fra høyere musikkutdanning, ...
    • Perspektiver på gehørarbeid i korpsundervisningen. En kvalitativ intervjustudie 

      Winther-Fossmo, Vivi (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-18)
      Studien omhandler gehørarbeid i korpsundervisning, og tar for seg dirigentenes perspektiver på dette. Fokusområder er hvordan det arbeides målrettet med gehør i korpsundervisningen, samt hvilke holdninger dirigenter har til dette arbeidet. Hensikten med studien har vært å få innblikk i noen dirigenters arbeidsmåter og opplevelser, og på den måten kunne bidra til et større fokus på temaet. Datainnsamlingen ...
    • Notelesingsundervisning integrert i amatørkorprøver 

      Nilsen, Birger André (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-06)
      Tittel: Notelesingsundervisning integrert i amatørkorprøver. Hensikt: Hensikten har vært å undersøke hvorvidt det å integrere notelesingsundervisning som en fast del av korprøvene i et amatørkor kan være hensiktsmessig. Fokusområder har vært å undersøke om undervisningen påvirket korsangernes notelesingsferdigheter, samt holdninger til og bruk av noter. Teoretisk forankring: I tillegg til ...
    • Flerstemte prima vista-oppgaver 

      Vargeid, Grete (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-14)
      Oppgaven er et pedagogisk utviklingsarbeid med tema flerstemte prima vista-øvelser. Den ene delen er et notemateriale, laget som et supplement til boka Hørelære. Med på notene av Niels Eskild Johansen (2006), og bygger på Johansens metodikk i melodilesing. Målgruppa er musikklinjeelever i videregående skole. Oppgavens hovedproblemstilling er: “Hva slags utforming er det hensiktsmessig at flerstemte ...
    • Det musikkpedagogiske prosjektet Takt & Tone som praksisfellesskap Kompetanseutvikling og deltakerbaner 

      Isaksen, Bjarne; Blix, Hilde Synnøve (Research report; Forskningsrapport, 2013)
      Rapporten presenterer en kvalitativ studie av et musikkpedagogisk prosjekt i en norsk kommune. Prosjektet hadde som mål å gi elever og lærere i kommunen bedre forhold for læring og undervisning, blant annet ved å gi utvalgte skoler bandinstrumenter, og å gi muligheten til å utvikle kompetanse i undervisning i rytmiske musikksjangre. Målet med den foreliggende studien var å se på problemstillinger ...
    • Gehørarbeid med tonedøve i sangundervisningen : om hvordan bruk av hørelære i sangundervisningen kan bidra til å styrke tonedøve personers gehør 

      Åsen, Dina Maria (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-11-14)
      Oppgaven tar for seg gehørarbeid med tonedøve i sangundervisningen. Problemstillingen for oppgaven er: ”På hvilke måter kan bruk av hørelære i sangundervisningen bidra til å utvikle tonedøve personers gehør?” Utforskningsmetodene som brukes er kvalitative. Gjennom selv å undervise de tonedøve elevene tar jeg i bruk deltagende observasjon. For å kartlegge elevenes utgangspunkt, utvikling og egne ...
    • "Jeg tror at de som gjør det godt til eksamen i hørelære er godt rustet til å gå ut og jobbe med musikk" : en kartlegging av hørelæreundervisning i høyere musikkutdanning 

      Tollefsen, Maria Medby (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05-15)
      Studien tar for seg hørelæreundervisningen i utøvende studier, innen den klassiske sjangeren, i høyere musikkutdanning i Norge. Undersøkelsen har som mål å belyse likheter og ulikheter med hensyn til hvordan det undervises i faget ved forskjellige studiesteder og hos ulike hørelærepedagoger, samt å vise noen av de variasjonsmuligheter som finnes i emnet. Studien gir også et bilde av noen av de tanker ...
    • Danzas españolas : no. 3 "Fandango", no. 4 "Villanesca" : for two classical guitars 

      Granados, Enrique; Andreassen, Tore Morten; Andersen, Karsten (Book; Bok, 2005)
    • Notelesing, hva slags lesing er det? : didaktiske betraktninger rundt hørelærefaget - sett i lysav språkopplæringsteorier 

      Blix, Hilde (Book; Bok, 2004-03)
      Denne boka er et forsøk på å se et av musikkundervisningens støttefag, hørelære, fra noen nye synsvinkler. Jeg har søkt å finne svar på spørsmål som dreier seg om hvordan vi leser noter, og hvorfor vi bruker gitte metoder i hørelærefaget for å trene opp et godt gehør. Hvorfor er det så viktig å synge? Hvordan leser vi egentlig noter? Kan teorier om språkopplæring gi oss noen svar på slike spørsmål? ...
    • Daglige oppvarmingsøvelser for klarinett 

      Stødle, Håkon (Book; Bok, 2002-09)
    • Gitarkompbok 2 : latinamerikansk musikk for fingerspillsgitar 

      Andreassen, Tore Morten; Andersen, Karsten (Book; Bok, 2002)
    • Hva slags forståelse behøver en noteleser? 

      Blix, Hilde (Research report; Forskningsrapport, 2006)
      I denne artikkelen drøftes spørsmål som: Hva slags forståelse behøver en noteleser, og i hvor stor grad bruker vi meningsaspektet som støtte til lesing av musikk?