Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOlsen, Rigmor
dc.date.accessioned2021-01-23T13:27:11Z
dc.date.available2021-01-23T13:27:11Z
dc.date.issued2020-10-18
dc.description.abstractFormålet med studien er å analysere FoU-veiledning for å få innsikt i samhandlingen som skjer når flere lærerutdannere veileder de samme studentene. FoU-veiledning er en veiledningssituasjon i grunnskolelærerutdanningen som er lite forsket på. Studiens primærdatamateriale er lydopptak av veiledningssamtaler hvor en gruppe lærerstudenter får FoU-veiledning fra tre lærerutdannere fra skolen og universitetet i adskilte dyader. Materialet analyseres ved hjelp av posisjoneringsteori kombinert med teori om kunnskapsrelasjoner. Analysen viser lærerutdannere som dominerer både kvantitativt og semantisk, og som posisjoneres i ulike kunnskapsrelasjoner med studentene. På tvers av dyadene posisjoneres lærerutdannerne med avstand til hverandres kunnskap. Studien gir innsikt i hvordan lærerutdanneres kunnskapsbidrag spiller inn i studentenes praksisrettede FoU-arbeid.en_US
dc.identifier.citationOlsen R. Posisjonering i kunnskapsrelasjoner: En kasusstudie om FoU-veiledning i grunnskolelærerutdanningen. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. 2020;14(3):17-38
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1865631
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.23865/up.v14.2213
dc.identifier.issn2535-7697
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/20423
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisk (NOASP)en_US
dc.relation.journalNordisk tidsskrift for utdanning og praksis
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.title.alternativePositioning in knowledge relations: A case study on R&D mentoring within Initial Teacher Education in Norwayen_US
dc.titlePosisjonering i kunnskapsrelasjoner: En kasusstudie om FoU-veiledning i grunnskolelærerutdanningenen_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel