Livsmestring i den samiske barnehagen
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/20425Dato
2020-12-28Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Sammendrag
Faktorer som påvirker hvordan miljøet kan fremme barns livsmestring utgjør ofte en kompleks sammenheng. Med utgangspunkt i Antonovskys teorier om opplevelse av sammenheng og salutogenese diskuterer vi betydningsfulle faktorer for at den samiske barnehagen kan fremme livsmestring i sitt pedagogiske arbeid. Vi argumenterer for at disse teoriene kan bidra til en bred forståelse av livs mestring i barnehagen. Med bakgrunn i teorien og tidligere forskning på samiske barnehager og kultur, finner vi at en sentral faktor for å fremme samiske barns livsmestring synes å være at barnehagen fremmer samisk språk og kultur på en måte som gjør at barnet opplever sammenheng mellom barnehages pedagogikk og hjemmets oppdragelse. Dette krever at barnehageansatte har et kritisk og reflektert forhold til hvordan en slik sammenheng kan skapes. Vår påstand er at når etnisk identitet oppfattes som forhandling av mening kollektivt, kan det ivareta det dynamiske ved kultur i ulike kontekster. I denne artikkelen er det barnehagens og samfunnets ansvar for å skape miljøer som styrker barns livsmestring vi retter oppmerksomheten mot – ikke enkeltbarns individuelle mestringsstrategier.
Forlag
Cappelen Damm Akademisk (NOASP)Sitering
Bjerklund M, Åmot IÅ. Livsmestring i den samiske barnehagen. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. 2020;6(6):207-221Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2020 The Author(s)