Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHalvorsen, Marianne
dc.contributor.authorRustad, Kirsten Buck
dc.date.accessioned2021-03-11T12:12:22Z
dc.date.available2021-03-11T12:12:22Z
dc.date.issued2020-12-01
dc.description.abstract<i>Bakgrunn</i> - Telemarksmodellen er en kursrekke utviklet for å fremme psykisk helse og forebygge sosiale vansker for barn som har forståelsesvansker i form av en lett psykisk utviklingshemming. Kursene gis når barnet går på mellomtrinnet i barneskole, ungdomstrinnet og i videregående skole. Formen er psykoedukativ hvor en veksler mellom informasjon, råd, veiledning og samtale om et hverdagsliv med forståelsesvansker. En slik terapeutisk kunnskapsformidling og møte med andre i samme situasjon, ansees å bidra til økt mestring og kompetanse. Denne artikkelen beskriver Telemarksmodellen. Det er et tiltak som tilbys barn som får diagnosen lett psykisk utviklingshemming og deres foresatte. Tiltaket gis i etterkant av diagnostisk utredning i Habilitering for barn og unge (HABU) i Sykehuset Telemark. Kursrekken gis i separate grupper hvor barna, ungdommene og foresatte har hvert sitt kursprogram. Tema i kursene er knyttet til aktuelle livsfaser og omhandler kropp, hygiene, fritid, vennskap, pubertet, seksuell helse, arbeid og hjelpestønader. Tiltaket er utviklet av og driftes av HABU Sykehuset Telemark. <p> <p><i>Metode</i> - Denne gjennomgangen er basert på tilsendt informasjon fra utvikleren av Telemarksmodellen, i tillegg til litteratursøk etter studier om tiltaket. Søket ble gjennomført i databasene Embase, Medline og Psykinfo, NORART, Cochrane, Google Scholar, Cristin, NORA, Norart, SCOPUS, SweMed+, Cambell, NREPP, NICE, Blueprint, Helsebiblioteket.no, CEBC, Vidensportalen, Metodeguiden og CINAHL plus with Full Text. <p> <p><i>Resultater</i> - Resultatene består av en vurdering av tiltakets beskrivelse, foreliggende effektstudier, forskningsmetodisk kvalitet og implementeringskvalitet. Det ble ikke identifisert noen studier som har undersøkt effekt eller evalueringer av Telemarksmodellen. I materialet som foreligger fremstår ikke Telemarksmodellen å være beskrevet for å gi ekstern opplæring i metoden. Tiltaket virker kun å være gjennomført ved Sykehuset Telemark. Det foreligger ingen implementeringsplaner og derfor heller ikke noen beskrevet implementeringsstrategi. <p> <p><i>Konklusjon</i> - Basert på Ungsinn sine kriterier klassifiseres Telemarksmodellen på evidensnivå 1- godt beskrevne tiltak.en_US
dc.descriptionSource at <a href=https://ungsinn.no/post_tiltak_arkiv/telemarksmodellen-vegen-blir-til-mens-vi-gar-den-sammen/>https://ungsinn.no/post_tiltak_arkiv/telemarksmodellen-vegen-blir-til-mens-vi-gar-den-sammen/</a>.en_US
dc.identifier.citationHalvorsen M, Rustad KB. Kunnskapsoppsumering og klassifisering av tiltaket: Telemarksmodellen: Vegen blir til mens vi går den sammen (1.utg.). Ungsinn. Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge. 2020;2(5)en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1862183
dc.identifier.issn2464-2142
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/20673
dc.language.isonoben_US
dc.publisherRegionalt kunnskapssenter for barn og unge (RKBU Nord)en_US
dc.relation.journalUngsinn. Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Psychology: 260en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260en_US
dc.titleKunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: Telemarksmodellen: Vegen blir til mens vi går den sammen (1.utg.)en_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel