Does team management matter? : a study of impacts on job satisfaction and organizational commitment in mental hospital departments
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/2106Date
2009-08-28Type
Doctoral thesisDoktorgradsavhandling
Author
Skudal, Kjersti EegAbstract
Avhandlingen undersøker team ledelse i psykiatriske sykehusavdelinger. Avdelingsledelse i
norske sykehus har vært et omstridt tema de siste tiårene. Det tidligere regionssykehuset i
Tromsø (RiTø nå UNN) introduserte teamledelse på avdelingsnivå i 1988, noe som
representerte et brudd med hvordan avdelingsledelse hadde blitt praktisert i sykehus frem til
da. Selv om praktikere og offentlige utredninger melder at denne ledelsesformen har vært
suksessfull i praksis, hadde det ikke vært gjennomført studier av denne ledelsesmodellen og
hvordan den påvirket resultater i forhold til andre måter å organisere ledelse på i sykehus. På
bakgrunn av dette lød forskningsspørsmålet i studien: spiller teamledelse noen rolle i forhold
til lederes og ansattes jobbtilfredshet og forpliktelse til organisasjonen sammenlignet med
hvordan hierarkisk ledelse påvirker disse dimensjonene? Og videre, hvis teamledelse
påvirker ledere og ansattes jobbtilfredshet og forpliktelse til organisasjonen, hvordan påvirker
teamledelse lederes og ansattes jobbtilfredshet og forpliktlese til organisasjonen? Teamledelse
er studert ved hjelp av modernistisk og konstruktivistisk tilnærming, representert ved
instrumentelle og institusjonelle teorier. Ved hjelp av instrumentell teori fanges det opp
hvordan teamledelse materialiserer seg i den formelle organisasjonsstrukturen og tar form
som et instrument. Mens den institusjonelle tilnærmingen fanger inn hvordan teamledelse
også manifesterer seg i uformelle strukturer og får meningsdannende og symbolsk betydning i
organisasjonen. Kvalitative og kvantitative data er samlet inn for å besvare
forskningsspørsmålet for å gjennomføre en ”most similar” case sammenligning. Analyser av
disse dataene viser at teamledelse spiller en rolle i forhold til både lederes og ansattes
jobbtilfredshet. Men det skal bemerkes at lederes tilfredshet er sterkere påvirket enn ansattes
tilfredshet, noe som viser at teamledelse har både instrumentell og symbolsk påvirkningskraft.
Lederes og ansattes forpliktelse til organisasjonen blir ikke påvirket av hvorvidt
avdelingsledelse er organisert i team. This dissertation examines team management in mental hospital departments. Management
has for decades been a disputed subject in Norwegian hospital departments. The former
Regional hospital of Tromsø (now UNN) introduced team management at department level at
the hospital in 1988, which represented a fundamental break with how management had been
carried out in hospitals until then. Although practitioners in UNN and governmental reports
reported that this management model was successful in practice, there had not been conducted
studies of the team management model and how it affected outcomes in contrast to other ways
of conducting management in hospitals. On this basis I worked out the research questions:
does team management make a difference on subjective outcome dimensions of managers and
employees compared to how hierarchical management impacts these subjective outcome
dimensions? Furthermore, if team management affects subjective outcome dimensions, the
next research question regards: how does team management affect subjective outcome
dimensions of managers and employees? Team management is approached by modernism and
instrumental theory in which formal structure is regarded as a means to affect behavior. Team
management is according to these analytical lenses viewed as an instrument to achieve
organizational goals more efficiently. Contrarily, constructivism and institutional theory
regards team management as a socially constructed phenomenon which is infused with
meaning and values dependent on how organizational members interpret the idea of team
management. According to this view, analytical priority is given to informal and symbolic
structures when understanding how individuals’ attitudes and behaviors are shaped.
Qualitative and quantitative data are collected by interviews and questionnaire, and the study
is designed due to a “most similar case design”. Analyses of these data imply that team
management makes a difference on both managers’ and employees’ job satisfactions. Still managers’ satisfaction is more strongly affected than employees’ satisfaction, which I argue
illustrates that team management has both instrumental and symbolic impacts. The
organizational commitment of managers and employees is not affected by team management
Publisher
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2009 The Author(s)
The following license file are associated with this item: