Stomiopererte pasienters opplevelse av tilfredshet med poliklinisk konsultasjon ved UNN Tromsø - Resultater fra en tverrsnittsundersøkelse
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/21180Dato
2018-05-07Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Sneve, Anna MohnSammendrag
Et viktig mål for helsevesenet er å tilby helsetjenester av høy kvalitet. Kvaliteten kan måles på ulike måter blant annet ved å undersøke tilfredshetet til de som er brukere av tjenestene. Hensikten med studien var å undersøke pasienttilfredsheten til stomiopererte pasienter som har vært til poliklinisk oppfølging på Universitetssykehuset (UNN) i Tromsø. Videre ble det undersøkt ulike faktorer som kunne ha sammenheng med pasienttilfredshet hos denne pasientgruppen. Deskriptiv statistikk viste at nær 90 prosent av de 83 stomiopererte pasientene var fornøyd eller svært fornøyd med den stomipolikliniske konsultasjonen. Gjennom ikke-parametriske tester ble det funnet signifikante sammenhenger mellom interpersonelle faktorer som kommunikasjon og informasjon, og generell tilfredshet. Også pasientens forventinger til konsultasjonen var tydelig sammenfallende med opplevelsen av tilfredshet. Hverken sosiodemografiske faktorer eller livskvalitet hadde noen signifikant sammenheng med tilfredshet. Tilfredshet er et komplekst begrep som er påvirket av flere faktorer. Denne studien viser at stomiopererte pasienter har høy grad av generell tilfredshet til poliklinisk konsultasjon. For framtiden vil det være viktig med videre vurdering av oppfølgingen for å opprettholde nåværende standard.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2018 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: