dc.contributor.advisor | Laholt, Hilde | |
dc.contributor.author | Karlsen, Caroline Fosland | |
dc.date.accessioned | 2021-05-14T08:48:25Z | |
dc.date.available | 2021-05-14T08:48:25Z | |
dc.date.issued | 2018-05-07 | |
dc.description.abstract | <p>Bakgrunn: Det å fremme psykisk helse har vært et politisk satsningsområde i en årrekke. Til tross for dette antyder tall fra Folkehelseinstituttet at mellom 15-20 prosent av barn og unge har psykiske vansker. Psykologisk førstehjelp (PF) er et tiltak som baserer seg på kognitiv atferdsterapi, og hevdes å kunne bidra til å fremme barn og unges psykiske helse. Tiltaket har blitt tatt i bruk av flere helsesøstre siden det ble lansert i 2010.
<p>Problemstilling: Hvordan kan PF forstås som et helsefremmende tiltak i skolehelsetjenesten?
<p>Teori: Det tas utgangspunkt i Antonovskys beskrivelse av salutogenesen. Videre er det teoretiske utgangspunktet basert på teori om medikalisering og betydningen av faglig kunnskap og skjønn i praksis.
<p>Metode: Dette er en kvalitativ studie, bestående av seks individuelle intervju med helsesøstre som hadde erfaring med PF i barne-, ungdoms- og videregående skole. Intervjuene er analysert med kvalitativ innholdsanalyse inspirert av Graneheim og Lundman.
<p>Funn: Resultatene viser at PF kan bidra til å støtte elevene i deres utvikling og styrke dem slik at de kan ta kontroll over egen helse og velvære. Videre viste resultatene at PF også kan fungere som en støtte for helsesøster i hennes rolle som hjelper. Samtidig viste resultatene noen utfordringer med tiltaket; tiltaket passer ikke for alt og alle, og kan være utfordrende for elevene å bruke selvstendig.
<p>Konklusjon: Funnene tyder på at PF kan være helsefremmende, men fordrer kritisk vurdering av bruken av det. Dersom PF brukes ukritisk kan det føre til at det brukes i situasjoner hvor det ikke er hensiktsmessig, og kan potensielt få negative konsekvenser for elevene. Det er behov for videre forskning innenfor temaet. Spesielt ses det et behov for å undersøke elevenes opplevde utbytte av PF. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/21181 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2018 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | HEL-3903 | |
dc.subject | Psykologisk førstehjelp | en_US |
dc.subject | kognitiv atferdsterapi | en_US |
dc.subject | klasseromsundervisning | en_US |
dc.subject | helsefremming | en_US |
dc.subject | helsesøster | en_US |
dc.subject | skolehelsetjenesten | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Psychology: 260 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260 | en_US |
dc.title | Psykologisk førstehjelp som helsefremmende tiltak - En kvalitativ studie om helsesøstres erfaringer i skolehelsetjenesten | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |