Show simple item record

dc.contributor.advisorLaholt, Hilde
dc.contributor.authorKarlsen, Caroline Fosland
dc.date.accessioned2021-05-14T08:48:25Z
dc.date.available2021-05-14T08:48:25Z
dc.date.issued2018-05-07
dc.description.abstract<p>Bakgrunn: Det å fremme psykisk helse har vært et politisk satsningsområde i en årrekke. Til tross for dette antyder tall fra Folkehelseinstituttet at mellom 15-20 prosent av barn og unge har psykiske vansker. Psykologisk førstehjelp (PF) er et tiltak som baserer seg på kognitiv atferdsterapi, og hevdes å kunne bidra til å fremme barn og unges psykiske helse. Tiltaket har blitt tatt i bruk av flere helsesøstre siden det ble lansert i 2010. <p>Problemstilling: Hvordan kan PF forstås som et helsefremmende tiltak i skolehelsetjenesten? <p>Teori: Det tas utgangspunkt i Antonovskys beskrivelse av salutogenesen. Videre er det teoretiske utgangspunktet basert på teori om medikalisering og betydningen av faglig kunnskap og skjønn i praksis. <p>Metode: Dette er en kvalitativ studie, bestående av seks individuelle intervju med helsesøstre som hadde erfaring med PF i barne-, ungdoms- og videregående skole. Intervjuene er analysert med kvalitativ innholdsanalyse inspirert av Graneheim og Lundman. <p>Funn: Resultatene viser at PF kan bidra til å støtte elevene i deres utvikling og styrke dem slik at de kan ta kontroll over egen helse og velvære. Videre viste resultatene at PF også kan fungere som en støtte for helsesøster i hennes rolle som hjelper. Samtidig viste resultatene noen utfordringer med tiltaket; tiltaket passer ikke for alt og alle, og kan være utfordrende for elevene å bruke selvstendig. <p>Konklusjon: Funnene tyder på at PF kan være helsefremmende, men fordrer kritisk vurdering av bruken av det. Dersom PF brukes ukritisk kan det føre til at det brukes i situasjoner hvor det ikke er hensiktsmessig, og kan potensielt få negative konsekvenser for elevene. Det er behov for videre forskning innenfor temaet. Spesielt ses det et behov for å undersøke elevenes opplevde utbytte av PF.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/21181
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDHEL-3903
dc.subjectPsykologisk førstehjelpen_US
dc.subjectkognitiv atferdsterapien_US
dc.subjectklasseromsundervisningen_US
dc.subjecthelsefremmingen_US
dc.subjecthelsesøsteren_US
dc.subjectskolehelsetjenestenen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Psychology: 260en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260en_US
dc.titlePsykologisk førstehjelp som helsefremmende tiltak - En kvalitativ studie om helsesøstres erfaringer i skolehelsetjenestenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)