Reaktiv tilknytningsforstyrrelse fra et barnevernfaglig perspektiv - En litteraturstudie om diagnosen og intervensjoners betydning for å fremme tilknytning
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/21345View/ Open
(PDF)
Søkeliste PSYC Info (PDF)
Søkeliste SCOPUS (PDF)
Date
2020-06-02Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Problemstilling: Hva er reaktiv tilknytningsforstyrrelse, hvordan kommer diagnosen til uttrykk, og kan barnevernfaglige hjelpetiltak bidra til å fremme trygg tilknytning mellom barn med reaktiv tilknytningsforstyrrelse og deres fosterforeldre? For å besvare min problemstilling vil jeg foreta en gjennomgang av litteratur og relevant forsking om diagnosen RAD For å belyse tilknytningsteorien har jeg valgt å bruke Bowlbys tilknytningteori, som også regnes som primærlitteratur om tilknytning. Nyere forskning har videreført Bowlbys teori, og har sammen skapt tilknytningsteorien slik vi kjenner den i dag. Jeg ønsker å benytte dette faglige bakteppet for å beskrive forskjellen på trygg tilknytning, utrygg tilknytning og RAD. Videre beskrives diagnosen RAD, og det drøftes hvorvidt barnevernfaglige hjelpetiltak utviklet for å fremme tilknytning, har den effekten for barn med RAD og deres fosterforeldre. Relevante forskningsresultater vurdert opp mot tema for oppgaven er tatt med. Søkemotorer benyttet i oppgaven er: Psyc Info og SCOPUS.
Publisher
UiT The Arctic University of NorwayUiT Norges arktiske universitet
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2020 The Author(s)
The following license file are associated with this item: