Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOlsen, Mirjam Harkestad
dc.contributor.authorBuskli, Gerd Eli
dc.date.accessioned2021-06-04T05:47:20Z
dc.date.available2021-06-04T05:47:20Z
dc.date.issued2020-06-04en
dc.description.abstractTeamet for studien er unge kvinner med Asperger syndrom og deres akademiske selvforståelse. Formålet med denne studien har vært å belyse den akademiske selvforståelsen tre unge kvinner med uidentifisert Asperger syndrom hadde gjennom grunnskoleforløpet sitt. Problemstillingen er som følger: «Hvilken akademisk selvforståelse har unge kvinner med Asperger syndrom som har fått diagnosen sent i livet?» For å kunne utdype problemstilling er det valgt tre forskningsspørsmål knyttet til diagnose og akademisk selvforståelse. Masteroppgaven er basert på aktuell teori og forskning knyttet til jenter med Asperger syndrom. Noen av temaene som blir beskrevet er kamuflering, vennskap, gruppearbeid, sensoriske vansker, meltdowns og friminutt. Studiet er basert på en kvalitativ metode med en fenomenologisk tilnærming. Ved å få økt kunnskap om et fenomen, kan det gi bedre forståelse hos fagpersoner og mennesker generelt i samfunnet. Bedre forståelse kan være med på å bidra til at skoler og andre instanser evaluerer og utvikler sin praksis. Ved hjelp av et strategisk utvalg av unge kvinner med Asperger syndrom er det gjennomført tre semistrukturerte personlige intervjuer.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/21347
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3901F
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.titleHvilken akademisk selvforståelse har unge kvinner med Asperger syndrom som har fått diagnosen sent i livet?en_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)