dc.contributor.advisor | Bjøru, Anne-Mette | |
dc.contributor.author | Tessem, Eva Sofie | |
dc.date.accessioned | 2021-06-07T06:26:21Z | |
dc.date.available | 2021-06-07T06:26:21Z | |
dc.date.issued | 2020-06-06 | |
dc.description.abstract | Sammendrag
Tittel: Hvorfor kan de andre, men ikke jeg? Elever forteller fra sin skolegang med lese- og skrivevansker. De beskriver hvordan dette opplevdes for dem, samt hva det betydde når de på videregående fikk diagnosen dysleksi.
Formål: Hensikten med denne undersøkelsen er å få innblikk i livsverdenen til elever som har gjennomgått skolegangen med lese- og skrivevansker og først da de gikk på videregående fikk de diagnosen dysleksi.
Problemstilling: Hvordan beskriver elever som fikk diagnosen dysleksi på videregående, sin skolegang i lys av sine lese- og skrivevansker, og hvordan opplevde de å få en diagnose?
Metode: Metoden som er valgt er kvalitativ ved respondentintervju. Tilnærmingen har til hensikt å avdekke et fenomen som kan gi leseren innsikt og forståelse fra respondentenes perspektiv. Utvalget består av tre jenter mellom 18 og 20 år. Studiens kvalitet er diskutert i forhold til validitet og reliabilitet. Videre er etiske hensyn vurdert for å ivareta respondentene i tråd med de forskningsetiske retningslinjer.
Resultat og sentrale funn: Respondentene beskriver episoder fra sin skolegang som forklarer hvordan de har opplevd å ha lese- og skrivevansker. De forteller hvordan dette har påvirket deres tanker om seg selv. Videre sier de noe om hvordan de har opplevd å få tilpasset undervisning. Og tilslutt hva de tenkte når de fikk diagnosen dysleksi.
Konklusjon: Elevene hadde ønsket å få diagnosen på barneskolen, slik at de selv forsto hvorfor de strevde med å lese og skrive, og samtidig få riktig hjelp.
Nøkkelord: lese- og skrivevansker, dysleksi, respondenter, diagnose, innsikt og livsverden. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/21362 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2020 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3901F | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | en_US |
dc.title | Hvorfor kan de andre, men ikke jeg? Elever forteller fra sin skolegang med lese- og skrivevansker. De beskriver hvordan dette opplevdes for dem, samt hva det betydde når de på videregående fikk diagnosen dysleksi | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |