dc.description.abstract | Sammendrag
Formålet med dette masterstudiet er å undersøke hvordan lærere møter elever som viser
utagerende atferd. Studiens problemstilling er: «Hva fremstår som lærernes måte å møte
elever som viser utagerende atferd»? Disse møtene med elevene krever handlinger som svarer
til situasjonen. Dette er kompetanse som undersøkes nærmere gjennom
forskningsspørsmålene: Hva sier og gjør lærere i møte med elever som viser utagerende
atferd? Hvilke tanker og refleksjoner gjør lærerne i møter med elever som viser utagerende
atferd? Hvilke holdninger og emosjonelle reaksjoner har lærere i møte med elever som viser
utagerende atferd?
I teoridelen redegjøres det for kompetansebegrepet, som legges til grunn for lærer som
profesjonell aktør. Videre presenteres relevant teori om læreres relasjoner til elever.
Det er i studien benyttet kvalitativt semistrukturert forskningsintervju som metode, med mål
om å utvikle konkrete lærer fortellinger fra møter med elever som viser utagerende atferd.
Informantene har fortalt fritt innen gitt tema for undersøkelsen. Datamaterialet blir behandlet
med en fenomenologisk – hermeneutisk tilnærming.
Leseren vil i studien bli presentert 5 lærer fortellinger fra lærers møter med elever som viser
utagerende atferd. I analysen er trukket ut det vesentlige som viser hva lærere gjør og sier, hva
de reflekterer og tenker og hvilke holdninger de viser i fortellingene sine.
I handlinger fremstår det som viktig å samtale med eleven, som bygger på lærers tanker om
betydningen av å lytte til og se eleven, samt anerkjenne eleven som et eget subjekt. Der lærere
erfarer fysisk utagering, fremstår det som viktig å roe ned situasjonen. Det kommer også frem
at lærer i gitte situasjoner må foreta tvangsholding av elev. Dette handler for lærer om å
ivareta sikkerheten til medelever og aktuell elev, samt å avverge ytterligere utagerende atferd.
Videre fremstår som viktig å finne frem til hva som utløser atferden, samt å finne måter å
redusere og unngå triggere. Det fremstår som vesentlig i lærers handling å akseptere ulikheter
og gjøre individuelle avtaler med eleven, og også at det legges vekt på åpenhet i klassen
omkring situasjonen eleven står i. Generelt har lærerne tanker om at relasjonen mellom lærer
og elev er viktig, og har et ønske om «å bygge opp» relasjonen med eleven. Lærerne
vektlegger å anerkjenne og opptre ansvarsfullt overfor eleven, noe som viser lærers holdning.
En lærer skiller seg ut i datamaterialet. Læreren legger ansvaret på foresatte og eleven, når
relasjonen mellom lærer og elev ikke fungere.
Summary
This master's programme aims to investigate how teachers meet students who exhibit acting out behaviour. The study's problem is: "what appears to be teachers' way of meeting students who exhibit acting out behaviour"? These meetings with students require actions that correspond to the situation. This is the competence examined in more detail through the research questions: What do teachers say and do in meetings with students who show extravagant behaviour? What thoughts and reflections do the teachers make in discussions with students who show wasteful behaviour? What attitudes and emotional reactions do teachers have in encounters with students who exhibit extravagant behaviour?
In the theory part, competence is explained, which is used as basis for the teacher as a professional actor. Relevant theory about teachers' relationships with students is presented. The study used a qualitative semi-structured research interview as a method, intending to develop concrete teacher narratives from meetings with students that show extravagant behaviour. The informants have spoken freely within a given topic for the survey. The data material is treated with a phenomenological - hermeneutic approach.
In the study, it will be presented five stories for the reader. The stories are from 5 teacher's meetings with students who show exhibit extravagant behaviour. The analysis draws out the essentials that show what teachers do and say, what they reflect on, what they think, and what kind of attitudes they show in their stories.
In actions, it appears essential to have a conversation with the student; this is based on the teacher's thoughts on the importance of listening to and seeing the student and recognising the student as a separate subject. In some situations where teachers experience physical behaviour, it appears essential to calm down the problem. It also seems that in some cases, the teacher must forcibly hold the student. For the teacher, it is about averting further extravagant behaviour, but it is also to ensure the safety of fellow students and the student in question. Further, it appears essential to determine what triggers the behaviour and find out ways to reduce and avoid triggers. In the teacher's action, it seems necessary to accept differences, make individual agreements with the student, and and emphasise the class's openness about the situation to the student. In general, teachers think that the relationship between teacher and student is essential, and teachers desire to "build up" the relationship with the student.
The teachers emphasise acknowledging and acting responsibly towards the student, which shows the teacher's attitude. One of the teachers stands out in the data material. When the relationship between teacher and student does not work, this teacher blames the parents and the student.
Nøkkelord: Utagerende atferd, narrative fortelling, lærer kompetanse, elevrelasjon. | en_US |