Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBæck, Unn- Doris K.
dc.contributor.authorAndersen, Mari Wikstøl
dc.date.accessioned2021-06-29T17:43:02Z
dc.date.available2021-06-29T17:43:02Z
dc.date.issued2021-05-18
dc.description.abstractFormålet med denne studien er å undersøke hvordan et utvalg stortingsmeldinger forholder seg til sosial ulikhet. Studien retter fokuset mot hvordan to utvalgte stortingsmeldinger omtaler sosial ulikhet, og i hvilken grad stortingsmeldingene omtaler det. I tillegg undersøker studien hvilke tiltak som iverksettes, og hva forholdet mellom intensjonen stortingsmeldingene har når det gjelder sosial ulikhet, og hvilke føringer som legges i læreplanene. Dette er en dokumentanalyse av et utvalg stortingsmeldinger i sammenheng med læreplanene. I dokumentanalysen kommer det frem at stortingsmeldingene bruker ulike begreper når de omtaler sosial ulikhet. Her bruker de henholdsvis sosial utjevning og sosial inkludering, som begreper for å omtale hva som er utdanningssystemets mål. Stortingsmeldingene peker på ulike faktorer som påvirker elevene innenfor utdanningssystemet, hvor sosial bakgrunn blir trukket frem som hovedfaktor. Hvilke elever som lykkes i utdanningssystemet, kan dermed bli påvirket av elevenes sosiale bakgrunn. Videre kobles funnene i dokumentanalysen til ulike sosiologiske teorier utviklet av Pierre Bourdieu, samt annen forskning på feltet. Fokuset rettes spesielt mot Bourdieus kapital og symbolsk makt. Diskusjonen vil primært handle om hvordan vi kan forklare ulikhetene innenfor utdanningssystemet, og hvordan ulike faktorer både er med på å inkludere og ekskludere elever. Her peker vi blant annet på innføringen av nye læringsaktiviteter og hvordan dette kan bidra til å inkludere eller ekskludere enkelte elever. Studien vil også rette et fokus på sammenhenger mellom stortingsmeldingenes mål om tidlig innsats og tilpasset opplæring, og kompetansemålene i læreplanene.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/21614
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSOS-3981
dc.subjectsosial ulikheten_US
dc.subjectutdanningssystemeten_US
dc.subjectdokumentanalyseen_US
dc.subjectstortingsmeldingen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Sociology: 220en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220en_US
dc.titleHvordan forholder utdanningssystemet seg til sosial ulikhet? - En kvalitativ dokumentstudieen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)