Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLauritzen, Lise-Mari
dc.contributor.authorAntonsen, Yngve
dc.contributor.authorNesby, Linda Hamrin
dc.date.accessioned2021-07-06T12:40:52Z
dc.date.available2021-07-06T12:40:52Z
dc.date.issued2021-04-10
dc.description.abstractI den nye læreplanen (LK20) ble folkehelse og livsmestring innført som tverrfaglig tema i norsk skole. Denne studien undersøker begrepsforståelse, skjønnlitteraturens betyd­ning og didaktikk knyttet til temaet. Våren 2019 ble 13 norsklærere fra fem videre­gående skoler intervjuet ved bruk av en semi-strukturert intervjuguide. Den tematiske analysen av datamaterialet viser følgende resultater: Lærerne formulerte utfordringer ved å skulle operasjonalisere begreper som mangler definisjon i de offentlige doku­mentene. Samtidig ga lærerne uttrykk for at livsmestring allerede er en del av norsk­faget. Lærerne pekte på at eksamensstyringen vektlegger de tekniske aspektene i norsk­undervisningen, noe som begrenser muligheten for tematisering. Lærerne anerkjente potensialet for at skjønnlitteraturen kunne brukes for å belyse folkehelse og livsmestring gjennom å veilede elevene mot å finne balansen mellom nærhet og distanse til teksten. Dette berører begrepet den skjønnsomme leseren (Nussbaum, 2016). Lærerne pekte på hvordan skjønnlitteratur kan oppleves som personlig relevant, historisk aktuell og fremme empatisk respons. Bruk av skjønnlitteratur åpner også for å undervise om vanskelige temaer uten å være for personlig, men dette krever pedagogisk intendert didaktikk. Lærerne uttrykte behovet for mer didaktisk kunnskap for å skape denne balansen, særlig i møte med sensitive temaer. I forståelsen og formidlingen av det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring argumenter vi for at det er behov for å fremme og utvikle norskfagets egen diskurs og didaktikk. Studien er tilknyttet videre­gående opplæring, men vi mener den har overføringsverdi til alle skoleslag.en_US
dc.identifier.citationLauritzen L, Antonsen yan, Nesby lh. «Jeg er så veldig redd for hvordan jeg påvirker elevene.» Utfordringer og muligheter i undervisningen av folkehelse og livsmestring i norskfaget. Acta Didactica Norden (ADNO). 2021;15(1)en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1903383
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5617/adno.7848
dc.identifier.issn2535-8219
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/21780
dc.language.isonoben_US
dc.publisherActa Didactica Norgeen_US
dc.relation.ispartofLauritzen, L.-M. (2021). Det skal helst gå godt - Skjønnlitteraturens bidrag til undervisningen om folkehelse og livsmestring i norskfaget på videregående skole. (Doctoral thesis). <a href=https://hdl.handle.net/10037/22698>https://hdl.handle.net/10037/22698</a>
dc.relation.journalActa Didactica Norden (ADNO)
dc.relation.urihttps://doi.org/10.5617/adno.7848
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.title«Jeg er så veldig redd for hvordan jeg påvirker elevene.» Utfordringer og muligheter i undervisningen av folkehelse og livsmestring i norskfageten_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel