Helsepersonell er prisgitt den informasjonen de får. Samhandling i psykisk helseomsorg – En kvalitativ studie
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/21927Date
2021-05-05Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Johansen, Mette AlexandraAbstract
Bakgrunn: For at pasienter med alvorlig psykisk lidelse skal få et helhetlig og godt behandlingstilbud uansett hvor i Norge er det avgjørende å sikre gode overganger for mellom spesialist- og kommunehelsetjeneste. Dette impliserer god tverrfaglig og tverretatlig samhandling mellom helsepersonell, noe som er et sentralt satsingsområde i dagens helsetjeneste. Det finns for lite dokumentasjon om hvordan helsepersonell kan lykkes i forsøket å ivareta pasientens behov akkurat ved disse overgangene. Denne studien hadde som mål å undersøke hvordan helsepersonell samhandler om pasientens videre oppfølging ved overgang fra spesialist- til kommunehelsetjenesten.
Metoder: Studien er kvalitativ, og datasamlingen ble gjort ved utførelse av 6 semistrukturerte intervju med et strategisk utvalg av ulike helsepersonell fra både spesialist- og kommunalhelsetjeneste. Materialet ble analysert ved bruk av Malteruds systematiske tekstkondensering.
Resultater: Analysen resulterte i en struktur av tre hoved- og flere underkategorier. Kategorier under hovedkategorien kommunikasjon representerer ulike måter og kanaler for informasjonsutveksling. I tillegg finnes det en hovedkategori med samhandlings fremmende og en med hemmende faktorer. God samhandling starter tidlig ved innleggelse i spesialisthelsetjenesten og krever levende og fleksibel informasjonsutveksling, gode relasjoner, ryddig dokumentasjon og en bevissthet over pasients mål og ønsker.
Konklusjon: Studien gir innblikk i faktorer som u ifra et helsepersonell perspektiv anses som viktig i forsøket å legge til rette for at pasienten opplever gode overganger mellom tjenestene. Bruk av en variasjon av kommunikasjonsverktøy, fysiske og elektroniske møter sammen med pasienten og timingen av disse kontaktene tidlig i forløpet blir beskrevet som avgjørende. Det trengs mer forskning for å bedre forstå hvordan disse faktorene kan utformes og forbedres.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
The following license file are associated with this item: