Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAakvaag, Gunnar
dc.contributor.authorLarsen, Jon Egil
dc.date.accessioned2021-08-16T06:49:46Z
dc.date.available2021-08-16T06:49:46Z
dc.date.issued2021-05-16
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om temaet nyheter for barn. Mer spesifikt vil jeg se på hvordan Supernytt, som er NRKs nyhetsprogram for barn, fremstiller det norske samfunnet. Samfunnet jeg i denne oppgaven tar utgangspunkt i er det norske samfunnet slik det ser ut i lys av de sosiologiske teoriretningene funksjonalismen og konfliktteori. Den konkrete problemstillingen denne oppgaven jobber etter er: «hvilket bilde av det norske samfunnet blir barn presentert for gjennom Supernytt?». For å svare på denne problemstillingen har valgt å ta utgangspunkt i følgende forskningsspørsmål: 1. Hvilke deler av samfunnet blir fremstilt i Supernytt? 2. Hvordan blir innholdet i disse delene synliggjort gjennom sendingene? 3. Hvilke overordnede tendenser i fremstillingen av samfunnets deler og innholdet finnes i Supernytts fremstilling av det norske samfunnet. 4. Hvilke faktorer kan forklare disse tendensene? Metoden jeg har brukt for å svare på disse forskningsspørsmålene og problemstillingen har vært å gjøre en dokumentanalyse av et utvalg av Supernyttsendinger. Med denne metoden har jeg kartlagt delene og innholdet i dem, i et utvalg Supernyttsendinger. Deretter har jeg analysert den innsamlede dataen og funnet tendenser og forklaringsfaktorer som empirien tyder på. Konklusjonen for oppgaven er at det norske samfunnet som ble fremstilt i Supernyttsendingene var tilnærmet likt det norske samfunnet som sosiologien sier at vi lever i. Supernytt bruker teknikker som er typiske for media i sitt arbeid med nyhetene, og nyhetsdekningen er i samsvar med de aktualitetene som er gjeldene i nyhetsbildet. Samfunnet ble fremstilt hovedsakelig harmonisk, og konflikter som ble fremvist i nyhetene var lik de konfliktene som lenge har sagt å vært typiske for det norske samfunnet. Noen unntak var likevel til stede. Men dette var hovedsakelig at samfunnet som ble fremstilt var hierarkisk tilknyttet til de delene som var mest relevante for barn.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22046
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSOS-3981
dc.subjectVDP::Social science: 200::Sociology: 220en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220en_US
dc.titleNyhetsformidling for barn: En sosiologisk undersøkelse av Supernytts fremstilling av det norske samfunnen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)