Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAndreassen, Jorid
dc.contributor.authorWoll, Malin Bredahl
dc.date.accessioned2021-08-16T07:17:35Z
dc.date.available2021-08-16T07:17:35Z
dc.date.issued2021-06-01
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om kvinnefotball og deres representasjon i media i det 21. århundret. Formålet med oppgaven er å undersøke omtalen av kvinnefotballen i media, og å se på hvor mye de skrives om. Det har også vært et mål å se på fotballspiller som yrke for kvinner og om de møter på barrierer som hindrer de videre i arbeidslivet. Ved å bruke to aviser, VG og Adresseavisen, er det telt antall artikler om kvinnefotball og herrefotball fra 2000-2019 for å sammenligne. Ved bruk av kvalitativ dokumentanalyse og innholdsanalyse er artiklene plassert inn i tre forskjellige kategorier. De teoretiske analyseverktøyene som har vært brukt i oppgaven er Pierre Bourdieus teori om det sosiale rom og felt, og hans begreper om kapital-formene og habitus. Videre er feministisk teori om femininitet og maskulinitet benyttet, og teorien om glasstaket i arbeidslivet. Analysen har bestått av tre kategorier som ble til som følge av min datainnsamling og innholdsanalysen av disse. «Jentene», «diskriminering» og «heltinnene» er de tre utvalgte kategoriene i analysen. Kategoriene er også delt inn etter en tidslinje, der første kategori tar for seg de tidligste årene av utvalget, og så følger de to andre linjen videre. Hovedfunnet som er gjort er at det finnes en ending i omtalen og omtalefrekvensen av kvinnefotballen i media som har skjedd i det 21. århundret. Endringene har skjedd langsomt og omtalefrekvensen er ikke like stor som hos herrefotballen. Videre ser en også hindringer i form av et glasstak for kvinnelige fotballspillere som ønsker å ha idretten som yrke. Media beveger seg fra å se på fotballen som hobby for kvinner, til å begynne å se på det som et yrke, men bestående av barrierer fra samfunnet.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22053
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSOS-3981
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Sociology: 220en_US
dc.subjectKvinnefotballen_US
dc.subjectKvinnefotballen_US
dc.subjectFotballen_US
dc.subjectFotballen_US
dc.subjectFeministisk teorien_US
dc.subjectFeministisk teorien_US
dc.subjectInnholdsanalyseen_US
dc.subjectInnholdsanalyseen_US
dc.subjectDokumentanalyseen_US
dc.subjectDokumentanalyseen_US
dc.subjectBourdieuen_US
dc.subjectBourdieuen_US
dc.subjectAvisartikleren_US
dc.subjectAvisartikleren_US
dc.titleFra jenter til kvinner - En kvalitativ analyse av norske mediers dekning av kvinnefotballen i det 21. århundreten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)