Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSollid, Hilde
dc.contributor.authorMikkelsen, Guro Haddal
dc.date.accessioned2021-08-25T07:20:24Z
dc.date.available2021-08-25T07:20:24Z
dc.date.issued2021-05-15en
dc.description.abstractI dette masterprosjektet undersøker jeg forskjeller i bruk og tolkning av emojier i to ulike aldersgrupper. Denne studien er sosiolingvistisk og presenterer den brukerorienterte tradisjonen innenfor forskning på computer-mediated communication (CMC), som tar avstand til at språket på nettet bør studeres som en isolert enhet. Kontekstuelle premisser ses nemlig på som viktige faktorer for at språket brukes og tolkes forskjellig, og i dette tilfellet er alder det sentrale perspektivet. Ved en kombinasjon av kvalitativ og kvantitativ tilnærming forsøker jeg å avdekke hvilke aldersforskjeller som finnes i bruk og tolkning i to respondentgrupper på 18–25 år og 40–50 år. Empirien som ligger til grunn for studien består av 72 svar på en digital spørreskjemaundersøkelse. Undersøkelsen har tatt for seg generell bruk av emojier, men også spørsmål knyttet til fem utvalgte emojier for dette prosjektet. Jeg har vært spesielt opptatt av å se på i hvor stor grad respondentene bruker emojier, av å undersøke ulike funksjoner og i tillegg avdekke meningsinnhold i forhold til alder. Oppgavens teoretiske ramme inkluderer ulike perspektiver fra sosiolingvistikken, CMC–tradisjonen, semiotikk og normdanning. Disse er gjennomgående sentrale perspektiver som belyses i oppgaven. Aldersforskjellene kommer tydeligst fram når det gjelder måter å tolke emojiene på. Tolkningene går ofte i ulike retninger som ser ut til å henge sammen med respondentenes alder. Selv om tolkningsforskjellene ofte tyder på at alder er en viktig faktor, tyder det også på at det eksisterer normer på tvers av aldersgruppene. Det å bruke emojier generelt ser ut til å være populært blant alle respondentene, og det ekspressive nivået fra resultatene mine blir et viktig funn. Dynamikken i bruk og tolkning av emojier er likevel et faktum, og alder kan definitivt sies å spille en rolle for at det finnes forskjeller. Denne studien er derfor med på å si at språket vårt, også det digitale, lever videre som et dynamisk fenomen. Det er begrenset med forskning som er gjort på emojier innenfor språkvitenskapen. Formålet med denne studien er derfor å kunne bidra til å si noe mer om dette velkjente fenomenet.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22235
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDNOR-3982
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Nordiske språk: 018en_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Nordic languages: 018en_US
dc.subjectEmojien_US
dc.subjectAlderen_US
dc.subjectCMCen_US
dc.subjectSosiolingvistikken_US
dc.titleEmojier i det digitale universet. En studie om bruk og tolkning av emojier i to aldersgrupper.en_US
dc.typeMastergradsoppgavenor
dc.typeMaster thesiseng


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)