Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSkogdal, Signhild
dc.contributor.authorSchive, Evy
dc.date.accessioned2021-08-27T05:49:07Z
dc.date.available2021-08-27T05:49:07Z
dc.date.issued2021-05-18en
dc.description.abstractFor å få til en god tilrettelegging for alternativ- og supplerende kommunikasjon (ASK) i barnehagen er det mange faktorer som spiller inn. Forskning som jeg viser til i denne oppgaven konkluderer med at i mange tilfeller blir ikke tilretteleggingen god nok. Årsakene er mange; utfordringer knyttet til kartlegging, tilrettelegging av ASK-systemet og også mange utfordringer knyttes til barnets språkmiljø. Jeg ønsker i denne oppgaven å finne mer ut av hvilke utfordringer og muligheter spesial- og støttepedagoger i barnehagen møter i denne prosessen og har jobbet ut fra problemstillingen: Hvilke erfaringer har spesial- og støttepedagoger med tilrettelegging for ASK i barnehagen? Forskningsspørsmålet som jeg har utarbeidet er: Hvilke muligheter og utfordringer møter spesial- og støttepedagogene i dette arbeidet. Jeg har benyttet meg av kvalitativ metode og har intervjuet spesial- og støttepedagoger i ulike barnehager for å finne noen svar på problemstillingen. Resultatene viser spesial- og støttepedagoger som viser stort engasjement og vilje for tilrettelegging. De var opptatte av å innhente kunnskap fra ulike hold og spre kunnskapen videre til øvrig personell. Holdningene de hadde møtt var varierte, noen fortalte om utfordringer knyttet til negative holdninger hos ledelsen og øvrig personale og andre forteller om engasjement og vilje hos hele personalgruppa for å legge godt til rette til beste for det enkelte barnet.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22265
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLOG-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289en_US
dc.titleSpesial- og støttepedagogers erfaringer med tilrettelegging for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) i barnehagenen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)