Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSpecht, Karsten
dc.contributor.authorAndersen, Åse-Katrine
dc.date.accessioned2021-08-27T07:45:42Z
dc.date.available2021-08-27T07:45:42Z
dc.date.issued2021-05-15
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven er å undersøke samarbeidet mellom et samtalepar med afasi involvert. Det sekundære målet er å identifisere kommunikasjonsstrategier som kan forbedre mulighetene for å utvide samtalen. Problemformuleringen min er: Hvilke samtalemønstre og kommunikasjonsstrategier sees i en samtale mellom en person med afasi og en normaltalende nærperson? Som forskningsmetode har jeg valgt et kvalitativt design, og tilnærmingen er en kasus-undersøkelse. Observasjon, transkribering og Conversational Analysis (CA) er de konkrete teknikkene som er brukt for å svare på problemformuleringen. CA er gjerne kalt samtale-analyse på norsk (Lind, 2005b), men forkortelsen CA vil være det som brukes i fortsettelsen. Sentrale funn viser at samtalen er preget av ordleting. Talen til den afasirammede inneholder forholdsvis få nøkkelord noe som utfordrer felles forståelse. Studien bekrefter en aktivitet som ofte starter en samarbeidende problemløsningssekvens, tradisjonelt kalt hint- og gjette-sekvens. Den afasirammede benytter gjennomgående erstatningsord for å holde på samtale-turen og planlegge egen ytring. Analysen støtter påstanden om at gester er betydelige handlinger i samtaler med afasi involvert. Den afasirammede benytter gester for å få frem eget budskap. Den normaltalende gjetter, stiller spørsmål og oppsummerer felles forståelse for å lette samtalen. Resultatet kan ha innvirkning på hvordan kommunikasjonspartnere kan forbedre kommunikasjonen ved å engasjere seg og bruke nødvendige kommunikasjons-strategier. Konklusjoner: Når personen med afasi leter etter riktig ord utløser det som oftest et reparasjonsmønster kalt hint- og gjettesekvens. Den afatiske deltakeren tar initiativ og gjør seg forstått ved bruk av to modaliteter for kommunikasjon: tale og gester, inkludert peking. Den normaltalende deltakeren er en sterk bidragsyter til å lette samtalen for den afasirammede ved å spørre, gjette og oppsummere seg frem til felles forståelse.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22270
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLOG-3901
dc.subjectAfasien_US
dc.subjectSamtalemønstreen_US
dc.subjectKommunikasjonsstrategieren_US
dc.subjectSamtaleanalyseen_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Linguistics: 010en_US
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010en_US
dc.titleAfasi og samtale En kvalitativ observasjonsstudie av en samtale mellom en person med afasi og hennes ektefelleen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)