Show simple item record

dc.contributor.advisorBjerklund, Monica
dc.contributor.authorEriksen, Gunnhild
dc.date.accessioned2021-09-03T06:12:31Z
dc.date.available2021-09-03T06:12:31Z
dc.date.issued2021-06-01en
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om tilrettelegging av selektiv mutisme i barnehagen. I oppgaven sammenlignes selektiv mutisme med sjenanse, sosial angst og fobi, diagnosekriterier ICD-11 og DSM-5 brukes for å få en større forståelse av diagnosen. Konsekvenser for selektiv mutisme kan være problemer med vennskap og dårlig selvtillit, det er sjeldent barn vokser fra seg denne diagnosen. problemstillingen i oppgaven er: Hvilke anbefalinger gir PPT til barnehagen for tilrettelegging av barn med selektiv mutisme? Oppgaven er en kvalitativ studie som bygger på hermeneutisk vitenskapsteori, det benyttes semistrukturert telefonintervju og informantene som deltok var fra PPT. Problemstillingen bygger på erfaringer og informasjon fra PPT, tiltakene som ble brukt har informantene selv anbefalt og gitt veiledning i. Kjernen av problemstillingen ligger i tilrettelegging, men under funnene ble tverrfaglig samarbeid med andre tjenester, foreldre og barnehagen relevant for å opprettholde tiltakene som ble iverksatt. Defokusert kommunikasjon som tilrettelegging var tiltaket alle informantene hadde erfaringer med å bruke. De andre tiltakene informantene snakket om var mindre grupper, holdninger og alternativ og supplerende kommunikasjon.en_US
dc.description.abstractNøkkelord: Selektiv mutisme, Tilrettelegging, Samarbeid, PPTen_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22360
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3903
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.titleEn kvalitativ undersøkelse om hvordan man kan legge til rette for barn med selektiv mutisme i barnehagenen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)