Show simple item record

dc.contributor.advisorBjøru, Anne-Mette
dc.contributor.authorBertheussen, Thomas Sigurd
dc.date.accessioned2021-09-03T06:14:43Z
dc.date.available2021-09-03T06:14:43Z
dc.date.issued2021-05-16en
dc.description.abstract«Positiv segregering?» er en kvalitativ studie om elevers beskrivelser av deres hverdag i spesialpedagogiske baser. Formålet med studien er å undersøke elevers subjektive meninger om skolehverdagen i en organiseringsform som av mange er sett på som lite inkluderende. For å undersøke dette ble problemstillingen og forskerspørsmål formulert slik: «Hvordan beskriver elever i videregående skole sin skolehverdag i spesialpedagogiske baser?» FS1: Hvordan beskriver de sin opplevelse av inkludering? FS2: Hvordan beskriver de faglig tilhørighet? FS3: Hvordan beskriver de sin sosiale tilhørighet? Denne studien bygger på en hermeneutisk forståelsesmåte. Med utgangspunkt i problemstillingen velges kvalitativt metode og case–design som framgangsmåte. Det ble vurdert som hensiktsmessig med et flercasedesign. Semistrukturert intervju er valgt som datainnsamlingsmetode. Utvalget er tre elever i alderen 16-19 år fra forskjellige deler av Norge. Studien viser oss forskjellige historier om en skolehverdag i spesialpedagogisk base. Den viser oss potensielle negative sider ved organiseringsformen, men det viser oss også eksempler på hva som er viktig for at det skal fungere. Studien viser blant annet viktigheten av vennskap, lærerens rolle, viktigheten av faglig mestring og hvilken konsekvens deltakelse utenfor klassen med de jevnaldrende faktisk har, på godt og vondt. Kunnskapen som kommer fram i denne studien viser at spesialpedagogiske baser er et tilbud som må bestå for at vi skal kunne gi alle elever mulighet for å være inkludert. Istedenfor å søke å fjerne tilbudet, må vi søke å styrke det.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22363
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3903
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectSpesialpedagogikken_US
dc.subjectSegregeringen_US
dc.subjectSpesialundervisningen_US
dc.subjectInkluderingen_US
dc.subjectSpesialpedagogisk baseen_US
dc.subjectSkolehverdagen_US
dc.subjectVideregående skoleen_US
dc.subjectSubjektiv opplevelseen_US
dc.subjectSegregerende organiseringsformeren_US
dc.titlePositiv segregering? - Elevers fortellinger om skolehverdagen i spesialpedagogisk base på videregående skoleen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)