Systemrettet arbeid. En kvantitativ studie av betingelser for systemrettet arbeid fra PP-tjenesten til barnehagene
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/22423Dato
2021-05-21Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Fjellstad, KristinSammendrag
Denne studien handler om systemrettet arbeid fra pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) til barnehagene. Gjennom barnehageloven har PPT et mandat om å arbeide systemrettet med kompetanse- og organisasjonsutvikling i barnehagene, men en rekke undersøkelser viser at det arbeides mest individrettet mot enkeltbarn med spesielle behov. Gjennom mer systemrettet arbeid kan PPT bidra til god kvalitet i alle barnehager. Systemteori og prinsipper om inkludering er med på å danne teoretisk rammeverk for oppgaven, da systemrettet arbeid bygger på en forståelse av at barn lærer og utvikler seg i samspill med omgivelsene. Problemstilling for oppgaven er: Hvilke betingelser hemmer og fremmer PP-tjenestens systemrettede arbeid? Betingelsene undersøkes i fire områder i og rundt PPT; barnehagen, PPT, lovverket og barnehageeier.
Studien bygger på opplysninger 74 ledere i PPT har gitt gjennom å svare på et elektronisk spørreskjema. Datamaterialet er undersøkt ved hjelp av deskriptive analyser, der det både er sett på frekvensfordeling i variabler/indekser, gjennomsnitt/standardavvik og sammenhenger mellom indekser. For å undersøke sammenhenger er det brukt korrelasjonsanalyse og ANOVA. Det er også kvalitative elementer i oppgaven, da spørreskjemaet inneholdt to åpne felt der mange av lederne i PPT benyttet seg av muligheten til å utdype.
Studien finner at PPT har god kompetanse på systemrettet arbeid, men at mer spesialpedagogisk kompetanse i barnehagen kunne vært med på å fremme det systemrettede arbeidet. PPT har behov for økt kompetanse på å holde kurs til barnehagen omkring relevante fagområder. Godt og tett samarbeid mellom barnehage, PPT og barnehageeier (kommunene) er nødvendig for å få til mer systemrettet arbeid, og for å få i gang samarbeidet har kommunen har en viktig rolle gjennom å lage strukturer og systemer. Tilgjengelighet er viktig for at barnehagene skal ønske systemrettet arbeid, og studien viser at barnehagene i høyere grad ønsker systemrettet arbeid fra PP-tjenester som har flere ressurser prioritert mot barnehagene. Samtidig rapporterer lederne i PPT om en arbeidshverdag der de ønsker å prioritere både individ- og systemrettet arbeid, og at manglende ressurser i PPT gjør det utfordrende å få tid til systemrettet arbeid.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2021 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: