Viser treff 341-360 av 778

    • Kjerneområder i Leve hele livet-reformen. En oppsummering av kunnskap om frivillighet, pårørende, medvirkning og digital kompetanse 

      Ambugo, Eliva Atieno; Andfossen, Nina Beate; Cappelen, Kathrine; Dale, Bjørg; Devik, Siri Andreassen; Fredwall, Terje Emil; Hartviksen, Trude Anita; Jacobsen, Frode F.; Kvaal, Bjørn; Løkken, Bente Irene; Melby, Line; Moe, Aud; Nilsen, Elin Rogn; Solstad, Liv Jorunn; Solvoll, Betty Ann Ragnhild; Strøm, Benedicte Sørensen; Sundsbø, Astrid (Research report; Forskningsrapport, 2021-11)
      Leve hele livet er en kvalitetsreform for eldre. Målet med den er at alle eldre skal få bedre hjelp og støtte til å mestre livet. Reformen handler om de grunnleggende tingene som oftest svikter i tilbudet til eldre: mat, aktivitet og fellesskap, helsehjelp og sammenheng i tjenestene.<p> <p>Senter for omsorgsforskning har utarbeidet denne og flere kunnskapsnotater på oppdrag fra Helsedirektoratet. ...
    • Environmental physiotherapy and the case for multispecies justice in planetary health 

      Maric, Filip; Nicholls, David A. (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-08-07)
      Background:Global environmental change is fundamentally altering the composition and functioning of our planetary ecosystem. Effectively presenting the largest threat to the health of present and future generations, these changes and their health impacts are forcing us to think and practice healthcare in much broader terms than ever before. Objective:In this article, we provide an early outline for ...
    • “Walking Together Towards Freedom.” Patients’ Lived Experiences of Participation in Outpatient Forensic Care 

      Anni, Waxell; Wiklund Gustin, Lena (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-11-11)
      There is a general agreement regarding the significance of patient participation in care. In forensic psychiatric care, however, this appears to be troublesome because of the paradoxical nature of having responsibility; to give person-centered, recovery-oriented psychiatric care and to protect society from potentially dangerous individuals. The aim of this study was to describe patients’ lived ...
    • Physiopunk Vol 1 

      Maric (PhD), Filip; Nikolaisen, Liv Johanne; Bårdsen, Åse (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2021)
      Physiopunk emerged out of an introductory public health module for first-year students in the Bachelor program in physiotherapy at UiT The Arctic University of Norway. Throughout the module, students gradually expanded their view of physiotherapy, from its past and present individual and physical health focus toward the integration of social and ecological issues as fundamental determinants of ...
    • Physiopunk Vol. 1 Speculative fiction for future physiotherapies 

      Maric (PhD), Filip; Nikolaisen, Liv Johanne; Bårdsen, Åse (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021)
      In light of today’s deeply connected social and environmental crises, environmental and sustainability education is increasingly being integrated into public health and healthcare professional education around the world (Barna, Maric, Simons, Kumar & Blankestijn, 2020). The Norwegian ‘regulations on national guidelines for physiotherapist education’ clearly support the integration of these topics ...
    • Physiopunk Vol 1 Spekulativ fiksjon for fremtidige fysioterapier 

      Maric (PhD), Filip; Nikolaisen, Liv Johanne; Bårdsen, Åse (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021)
      Dagens sosiale og miljømessige kriser er dypt forbundet med hverandre. Miljø- og bærekraftsutdanning blir derfor stadig mer integrert i internasjonale folkehelse- og helsepersonellutdanninger (Barna, Maric, Simons, Kumar & Blankestijn, 2020). Den norske «Forskrift om nasjonal retningslinje for fysioterapeututdanning» støtter integrering av disse temaene og sier at fysioterapeuter «skal […] bidra på ...
    • Læring i sirkel 

      Lauridsen, Marlene Bruun (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      Å utvikle relasjonskompetanse for de vanskelige samtalene og de følelsesmessig utfordrende arbeidssituasjonene er generelt noe vi investerer for lite tid i, sett i forhold til hvor mye det påvirker dem vi møter, vår praksis og velvære (Lauridsen & Munkejord, in press). I dette kapittelet presenteres et forskningsprosjekt som tar sikte på å øke kunnskap om og utvikle bruk av sirkel som en pedagogisk ...
    • Midwifery students`development of professional competences: A Nordic educational collaboration 

      Thoresen, Anne- Lise; Tvorup Andersen, Helle (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      Short intensive courses, where students have the opportunity to be part of an international learning community, are an alternative to student exchange programmes abroad (that typically last from 5 weeks to 3 months). Short intensive courses can provide new experiences and discoveries outside the students’ everyday learning environment. The Nordplus Network Freja for midwifery education provides ...
    • Tverrprofesjonell praksis utfordrer samarbeidet mellom helsefagstudenter 

      Norbye, Bente (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      Dette kapittelet vil synliggjøre studenters erfaringer fra tverrprofesjonell praksis i et aksjonsforskningsprosjekt gjennomført i perioden 2014–2016. Prosjektet hadde som overordnet mål å etablere nye tverrfaglige praksisformer i samarbeid mellom utvalgte helsetjenester og fire profesjonsutdanninger. Prosjektet ble gjennomført i regi av Forskningsgruppa for profesjonsutdanning ved Institutt for helse ...
    • Viten skapt gjennom fleksibel læring 

      Jentoft, Rita (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      <p>Basert på en evalueringsstudie med søkelys på helsefagstudenters læring av vitenskapsteori, etikk og forskningsmetode gjennom blandet nettbasert og klasseromsundervisning utforskes: <p>Hvilke erfaringer med fleksibel læring fremmer og hemmer helsefagstudenters læringsprosess? <p>Hvilket læringsutbytte i vitenskapsteori og forskningsmetode kan studentene nyttiggjøre seg gjennom senere arbeid med ...
    • Teknologistøttet ferdighetstrening for sykepleierstudenter i desentralisert utdanning 

      Jensen, Catrine Buck; Olsen, Ole Johan; Norbye, Bente (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      Våren 2017 ble et pilotprosjekt gjennomført ved den desentraliserte sykepleierutdanningen ved UiT Norges arktiske universitet, med deltakelse av sykepleierstudenter. Et tett samarbeid med University of Saskatchewan i Canada førte til at vår prosjektgruppe fikk låne en mobil telemedisinsk enhet som ble utprøvd i undervisning og øving på praktiske ferdigheter for studenter i Nord-Troms. Studentene ...
    • Innledning 

      Norbye, Bente; Thoresen, Anne- Lise (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      <i>Forskning og kunnskapsutvikling i helsefaglig profesjonsutdanning</i> er utviklet gjennom et toårig prosjekt i regi av forskningsgruppen for helsefaglig profesjonsutdanning ved UiT Norges arktiske universitet. Forskningsgruppen ble opprettet i 2010 og er en tverrfaglig gruppe som består av lærere fra bachelorutdanningene i sykepleie, ergoterapi, fysioterapi og masterutdanningene i helsesykepleie ...
    • The Innovative Learning Institute for Circumpolar Health. An International summer school for nursing students in rural and remote areas 

      Norbye, Bente; Cheetham, Nina Bøhle (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      This chapter focusses on nursing students’ opportunities for participation in an international summer school specifically aimed at the people living in the circumpolar regions. The Northern Nursing Education Network offers a two-week intensive course for students to meet and to develop contextual knowledge of indigenous people living in Arctic regions. These areas are often challenged by vast distances ...
    • Medstudentundervisning og -læring: Et emosjonelt perspektiv 

      Ytreberg, Beate (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      I kapittelet tar jeg utgangspunkt i en læringsaktivitet fra bachelorutdanningen i fysioterapi der studenter fra samme kull underviser hverandre, med egne praksiserfaringer som grunnlag. Lærerne strukturerer læringsaktiviteten på forhånd, gir støtte underveis, bidrar med tilbakemeldinger og er en samlende faktor for hele prosessen. Medstudentundervisning og -læring aktualiserer emosjonenes betydning ...
    • Innovasjon som tverrprofesjonell samarbeidslæring 

      Eriksen, Trond (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      En viktig forutsetning for velferdsstaten er de nyvinningene som skaper forbedring og fremskritt på viktige områder. Innenfor helse- og velferdssystemet kan dette være alt fra nye teknologier og behandlingsmetoder til endringer i organisering og praksisutøvelse. Sentralt i dette står innovasjon. Innovasjon kan forstås som utvikling og anvendelse av nye og nyttige ideer. De prosessene som skaper ...
    • Tverrprofesjonell praksis, læring og samarbeid – forståelse av egen og andres rolle i læringsprosessen 

      Cheetham, Nina Bøhle (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      Arbeidet med å implementere nye arenaer for tverrprofesjonell praksis er under stadig utvikling og gjenstand for omfattende forskning. I dette kapittelet diskuterer jeg tverrprofesjonell samarbeidslæring (TPS) i utdanning av helsefagstudenter. Ved hjelp av datamateriale fra to tverrprofesjonelle prosjekter, ett i en barneavdeling og ett i to distriktskommuner, utforskes medisin- og sykepleierstudenters ...
    • Teaterets pedagogiske muligheter - i regi av Bakhtins dialogforståelse 

      Eriksen, Trond (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      Roland Barthes beskriver fortellingen som et uttrykk for selve livet (Barthes, 1977). Gjennom fortellingen søker mennesket å begripe seg selv og det samfunnet de lever i. Teateret er en gammel arena der fortellinger ytres. Her kommer følelser, ønsker, vilje og intensjoner til uttrykk. Med forankring i dialogbegrepet til Bakhtin skal jeg i dette kapittelet prøve å lokalisere et pedagogisk potensial ...
    • Utvikling av nettbasert diskusjonsforum for veiledning av sykepleierstudenter i praksisstudier 

      Jensen, Catrine Buck (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      Halvparten av sykepleierutdanningen består av praksisstudier. En stor del av arbeidet til lærere i sykepleierutdanningen består derfor av veiledning av studenter i praksisstudier. Jeg har som lærer utforsket ulike måter å følge opp studenter på, med ønske om å knytte tette relasjoner til studentene og deres læringssituasjoner. Ettersom denne typen veiledning skjer parallelt med andre oppgaver, lar ...
    • Reflekterende team, en lærings - og veiledningsmetode i jordmorutdanningen 

      Thoresen, Anne- Lise; Elvemo, Heidi (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      I dette kapittelet ønsker vi å belyse hvordan systematisk refleksjon over praksiserfaringer bidrar til viktig kunnskapsdannelse i jordmorstudiet. Vi har utviklet reflekterende team (RT) som en undervisningsform der studentens praksiserfaringer danner grunnlag for personlig og profesjonell kunnskapsutvikling. Bevissthet om og trening i kommunikasjon og veiledning er sentrale tema i arbeidet. For å ...
    • Quality of life among women with symptomatic, screen-detected, and interval breast cancer, and for women without breast cancer: a retrospective cross-sectional study from Norway 

      Moshina, Nataliia; Falk, Ragnhild Sørum; Botteri, Edoardo; Larsen, Marthe; Akslen, Lars Andreas; Cairns, John Alexander; Hofvind, Solveig (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-10-26)
      Purpose - Breast cancers detected at screening need less aggressive treatment compared to breast cancers detected due to symptoms. The evidence on the quality of life associated with screen-detected versus symptomatic breast cancer is sparse. This study aimed to compare quality of life among Norwegian women with symptomatic, screen-detected and interval breast cancer, and women without breast cancer ...