Årsaker til uønsket turnover i hotell- og serveringsbransjen
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/22672Date
2021-05-23Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Reiselivsnæringen er sammensatt av mange ulike bransjer som har til hensikt å skape gode opplevelser for innenlandske og utenlandske gjester. Personalet spiller en stor rolle i leveringen av reiselivsprodukter, og næringen er derfor prisgitt ansatte med god kompetanse. Hotell- og serveringsbransjen har høy uønsket turnover blant de ansatte. Formålet med oppgaven er å få forståelse for og kartlegge årsaker til uønsket turnover i hotell- og serveringsbransjen, slik at bransjene kan iverksette treffsikre tiltak for å redusere framtidig turnover. I oppgavens første del presenteres litteratur om fenomenet uønsket turnover. Jeg har gjennomført en kvalitativ undersøkelse blant ledere og ansatte i hotell- og serveringsbransjen. Analyse av undersøkelsen presenteres, og det teoretiske rammeverket er motivasjonsteori, med hovedvekt på Herzbergs to-faktor teori som igjen bygger på Maslows behovspyramide. Årsakene til frivillig turnover er svært sammensatte, og jeg har jeg knyttet årsakene til i bedriftsorganisatoriske årsaker, ledelse og personlige forhold og egenskaper. Undersøkelsen viser at rekruttering og opplæring oppfattes som ustrukturert og skaper usikkerhet hos nyansatte. Faktorer som anerkjennelse fra ledelse, kolleger og gjester, trygghet i arbeidssituasjonen og å ha ansvar settes høyt. Flere årsaker til uønsket turnover ligger utenfor ledelsens kontroll. Tvillingkompetanse, karrieretak og omsorgsgen presenteres også som viktige funn i oppgaven.
Publisher
UiT The Arctic University of NorwayUiT Norges arktiske universitet
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2021 The Author(s)
The following license file are associated with this item: