Tospråklige elevers skolespråk : en undersøkelse av tospråklige elever på mellomtrinnet og deres forståelse av fagtekster
Forfatter
Kjølaas, Jorun HøierSammendrag
I artikkelen rettes oppmerksomheten mot tospråklige elevers forståelse av fagtekster. Elevene får sin opplæring på minoritetsspråket, men bor i områder dominert av majoritetsspråket. Urfolksperspektivet representerer noen spesielle utfordringer som berøres i artikkelen. I artikkelen fokuseres det både på forholdet mellom muntlig og skriftlig språk og forholdet mellom elevenes to språk. Det gjøres en sammenligning av elevenes leseforståelse på sine respektive språk. Standardisert undersøkelsesmateriell er ikke tilgjengelig. Ut fra de kriteriene som er brukt for leseforståelse, viste 3 av informantene ”god” leseforståelse på begge språk, 6 hadde store forskjeller mellom språkene og 3 hadde ”dårlig” leseforståelse uavhengig av hvilket språk tekstene var skrevet på. Forskjellene i ord- og begrepsforståelse var betydelige for de fleste av informantene.
Forlag
Eureka ForlagSerie
Småtrykk Eureka 5, 2005Metadata
Vis full innførselSamlinger
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: