dc.contributor.author | Kjølaas, Jorun Høier | |
dc.date.accessioned | 2009-12-10T08:14:50Z | |
dc.date.available | 2009-12-10T08:14:50Z | |
dc.date.issued | 2005 | |
dc.description.abstract | Dette paperet er et resultat av et mindre prosjekt oppmerksomheten er rettet mot tospråklige barns lesekompetanse på minoritetsspråket, som også er elevenes opplæringsspråk. Resultatet fra fase I viser at elevene var gode tekniske lesere, men hadde en svakere forståelse ved lesing av tekster på minoritetsspråket enn på majoritetsspråket. Dette har ført til fase II der intensjonen er felles innsats fra hjem, skole og lokalsamfunn for å styrke minoritetsspråket som skolespråk. Dette paperet er et resultat av forundersøkelsen til fase II. Hovedspørsmålet er: Hvilke perspektiv, roller og holdninger har de ulike aktørene til samarbeidet mellom hjem og skole? Undersøkelsen er definert som et case-studium bestående av en liten gruppe elever og deres foreldre og lærere. Feltarbeidet er semistrukturerte intervju med alle aktørene. Resultatet viser at foreldre og lærere har ulike perspektiv på hjem-skolerelasjon, noe som får konsekvenser for definering av egen og samarbeidspartnerens rolle. Hjemmene tenker primært ut fra en separasjonsmodell, men noen nærmer seg en brukermedvirknings modell. Skolen tenker ut fra en partnerskapsmodell, men har en praksis som ligger nærmere separasjonsmodellen. | en |
dc.format.extent | 73948 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.identifier.isbn | 82-7389-079-1 | |
dc.identifier.issn | 0809-8360 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/2290 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_2040 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Eureka Forlag | en |
dc.relation.ispartofseries | Småtrykk Eureka 4, 2005 | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | en |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | en |
dc.title | Visjoner og virkelighet i samarbeidet mellom hjem og skole i en minoritetsspråklig kontekst | en |
dc.type | Research report | en |
dc.type | Forskningsrapport | en |