Show simple item record

dc.contributor.authorIversen, Anita
dc.contributor.authorNilsen, Ragnhild
dc.date.accessioned2009-12-10T08:46:50Z
dc.date.available2009-12-10T08:46:50Z
dc.date.issued2006
dc.description.abstractSamarbeid i helsetjenesten var tittelen på Fellesundervisningen for første års helsefagstudenter tilknyttet bachelorstudiene; sykepleie, bioingeniør, ergoterapeut, tannpleie, fysioterapeut og radiograf ved Høgskolen i Tromsø i 2004. Med fokus på veilederrollen og aktiviteten i de tverrfaglige studentgruppene, var vi til stede som observatører i 24 gruppemøter og ved to muntlige eksamener. Sammen med tidligere veilederevalueringer, og studentenes uttalelser, danner dette grunnlaget for vår analyse. Studien viser at humor, bruk av metaforer, veileders indre motivasjon og evne til å etablere et trygt læringsmiljø for studentene er suksessfaktorer ved veilederrollen med hensyn til studentenes læringsutbytte. Vi ser at organiseringen av fellesundervisningen er en viktig forutsetning for studentenes læringsprosess og at veilederrollen og veileders relasjonelle kompetanse får stor betydning for gruppeprosessen. I drøftingen diskuterer vi også utfordringene ved innføring av nye læringsmodeller i kunnskapsintensive organisasjoner med veletablert kultur og læringstradisjon. Resultatene fra studiene er interessant for alle som interesserer seg for veiledning og læring. Kanskje er resultatene særlig interessant i forsknings og utdanningsmiljøer preget av veletablert organisasjonskultur, som nå utfordres i forhold til å tenke samhandling på tvers av fagområder både nasjonalt, internasjonalt og ikke minst regionalt.en
dc.format.extent795695 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.identifier.isbn978-82-7389-102-0
dc.identifier.issn0809-8360
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/2293
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_2043
dc.language.isonoben
dc.publisherEureka Forlagen
dc.relation.ispartofseriesEureka Digital 10, 2006en
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en
dc.titleVeiledning i tverrfaglige studentgrupper : fokus på veilederrollen i Felles innholdsdel for helsefagstudenter ved Høgskolen i Tromsøen
dc.typeResearch reporten
dc.typeForskningsrapporten


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record