dc.contributor.advisor | Sundene, Håkon | |
dc.contributor.author | Powar, Ajaypal | |
dc.contributor.author | Omtveit, Talleiv | |
dc.date.accessioned | 2021-12-06T08:53:28Z | |
dc.date.available | 2021-12-06T08:53:28Z | |
dc.date.issued | 2021-05-18 | en |
dc.description.abstract | Automatiske parkeringsanlegg er en innovativ parkeringsløsning som løser plassutfordringene som følge av befolkningsvekst, sentralisering og fortetning, men medfører samtidig nye utfordringer med hensyn til brannsikkerheten. Der en parkeringsplass tidligere var forbeholdt én bil, kan det i denne typen parkeringsanlegg være stablet flere biler i høyden. For rednings- og slokkemannskaper medfører disse anleggene en økt risiko med bakgrunn i dårligere tilgjengelighet, større omfang av brannforløpet, fare for kollaps av konstruksjoner m.m. Prosjekteringen av automatiske parkeringsanlegg og installasjon av tekniske brannverntiltak skjer i dag stor grad basert på et regelverk som ikke er tilpasset denne typen anlegg. Manglende regelverk og veiledninger gjør at det prosjekterte sikkerhetsnivået i forskjellige automatiske parkeringsanlegg, kan være svært varierende.
Hensikten med oppgaven er å kartlegge og synliggjøre aktuelle utfordringer, erfaringer og tiltak ved brannprosjektering av automatiske parkeringsanlegg. For å skape en fyldig og troverdig bakgrunn for oppgaven er en kvalitativ metode i form intervju med sentrale aktører i bransjen, samt en omfattende litteraturstudie valgt som metodikk.
Litteraturstudiet har vist at bilbranner i parkeringsanlegg er i stadig utvikling mht. branneffekt, brannutvikling og brannspredning/-omfang. Introduksjonen av automatiske parkeringsanlegg gir parkeringsbranner ytterligere kompleksitet i form av brannforløp og verdisikkerhet. Videre finnes det per i dag relativt lite erfaring og kunnskap rundt brannprosjektering av automatiske parkeringsanlegg verken hos brannvesen, myndigheter og ansvarlig prosjekterende. Dette til tross for at det leveres stadig flere automatiske parkeringsanlegg i Norge.
Rapporten danner et grunnlag for videre arbeid med retningslinjer og veiledere for brannprosjektering av automatiske parkeringsanlegg. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/23269 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2021 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | BYG-3900 | |
dc.subject | VDP::Teknologi: 500::Bygningsfag: 530::Arkitektur og bygningsteknologi: 531 | en_US |
dc.subject | VDP::Technology: 500::Building technology: 530::Architecture and building technology: 531 | en_US |
dc.title | Brannprosjektering av automatiske parkeringsanlegg (Fire design of automatic parking systems) | en_US |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |