ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraaknorsk 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administrasjon/UB
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Det helsevitenskapelige fakultet
  • Institutt for helse- og omsorgsfag
  • Artikler, rapporter og annet (helse- og omsorgsfag)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Det helsevitenskapelige fakultet
  • Institutt for helse- og omsorgsfag
  • Artikler, rapporter og annet (helse- og omsorgsfag)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Teaterets pedagogiske muligheter - i regi av Bakhtins dialogforståelse

Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/23394
DOI
https://doi.org/10.33673/OOA20212
Thumbnail
Åpne
article.pdf (171.9Kb)
Publisert versjon (PDF)
Dato
2020
Type
Chapter
Bokkapittel

Forfatter
Eriksen, Trond
Sammendrag
Roland Barthes beskriver fortellingen som et uttrykk for selve livet (Barthes, 1977). Gjennom fortellingen søker mennesket å begripe seg selv og det samfunnet de lever i. Teateret er en gammel arena der fortellinger ytres. Her kommer følelser, ønsker, vilje og intensjoner til uttrykk. Med forankring i dialogbegrepet til Bakhtin skal jeg i dette kapittelet prøve å lokalisere et pedagogisk potensial i møtet mellom studenter og et teaterstykke. Ulike stemmer møtes og utfordrer hverandre der det emosjonelle engasjementet står sentralt. Spørsmålet er om det finnes kunnskapsbygging i slike møter.
Forlag
Orkana forlag
Sitering
Eriksen: Teaterets pedagogiske muligheter - i regi av Bakhtins dialogforståelse. In: Thoresen AL, Norbye B. Forskning og kunnskapsutvikling i helsefaglig profesjonsutdanning , 2020. Orkana Forlag
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Artikler, rapporter og annet (helse- og omsorgsfag) [842]
Copyright 2020 The Author(s)

Bla

Bla i hele MuninEnheter og samlingerForfatterlisteTittelDatoBla i denne samlingenForfatterlisteTittelDato
Logg inn

Statistikk

Antall visninger
UiT

Munin bygger på DSpace

UiT Norges Arktiske Universitet
Universitetsbiblioteket
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Tilgjengelighetserklæring