dc.contributor.advisor | Eriksen, Sissel Henriette | |
dc.contributor.advisor | Fagerbakk, Terje | |
dc.contributor.author | Steele, Annfrid Rosøy | |
dc.date.accessioned | 2010-01-26T12:28:52Z | |
dc.date.available | 2010-01-26T12:28:52Z | |
dc.date.issued | 2009-05-31 | |
dc.description.abstract | Oppgaven omhandler likhetstanken i den videregåendeskole. Problemstillingene er: 1. Hvordan har likhetstanken i forhold til sosial bakgrunn kommet til uttrykk i skolepolitikken historiskt? 2. Hvordan har utdanningssosiologien håndtert spørsmål om likhet og ulikhet? 3. Hvordan kan vi forstå Kunnskapsløftet i lys av likhetsbegrepet? Metoden som er brukt er dokumentanalyse av Kunnskapsløftets generelle del. Sosiologiske teoretikere som er brukt: Pierre Bourdieu, Raymond Boudon, Paul Willis og Gudmund Hernes. i analysen viser jeg til at det er spenningen mellom likhetsbegrepet og tilpasset opplæring som gjør at sosial ulikhet i skolen ikke vil la seg utjevne. | en |
dc.format.extent | 448236 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/2370 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_2120 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Universitetet i Tromsø | en |
dc.publisher | University of Tromsø | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2009 The Author(s) | |
dc.subject.courseID | SOS-3905 | nor |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220 | en |
dc.title | Likhet? : likhetsideologien i Kunnskapsløftet for den videregående skole | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |