Show simple item record

dc.contributor.advisorEriksen, Sissel Henriette
dc.contributor.advisorFagerbakk, Terje
dc.contributor.authorSteele, Annfrid Rosøy
dc.date.accessioned2010-01-26T12:28:52Z
dc.date.available2010-01-26T12:28:52Z
dc.date.issued2009-05-31
dc.description.abstractOppgaven omhandler likhetstanken i den videregåendeskole. Problemstillingene er: 1. Hvordan har likhetstanken i forhold til sosial bakgrunn kommet til uttrykk i skolepolitikken historiskt? 2. Hvordan har utdanningssosiologien håndtert spørsmål om likhet og ulikhet? 3. Hvordan kan vi forstå Kunnskapsløftet i lys av likhetsbegrepet? Metoden som er brukt er dokumentanalyse av Kunnskapsløftets generelle del. Sosiologiske teoretikere som er brukt: Pierre Bourdieu, Raymond Boudon, Paul Willis og Gudmund Hernes. i analysen viser jeg til at det er spenningen mellom likhetsbegrepet og tilpasset opplæring som gjør at sosial ulikhet i skolen ikke vil la seg utjevne.en
dc.format.extent448236 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/2370
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_2120
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2009 The Author(s)
dc.subject.courseIDSOS-3905nor
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220en
dc.titleLikhet? : likhetsideologien i Kunnskapsløftet for den videregående skoleen
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record