Jeg liker å bestemme, når jeg får bestemme - En kvalitativ studie av hvordan arbeidstakere med utviklingshemming opplever selvbestemmelse i prosessen mot arbeid på en ordinær arbeidsplass, og på den ordinære arbeidsplassen.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/24011Dato
2021-05-13Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Johnsen, Andrea BergSammendrag
Masteroppgaven er basert på kvalitative semi-strukturerte intervjuer med fem arbeidstakere med utviklingshemming, som jobber hele eller deler av arbeidstiden på en ordinær arbeidsplass. Problemstillingen som undersøkes er hvordan arbeidstakere med utviklingshemming opplever sin selvbestemmelse i prosessen mot arbeid på en ordinær arbeidsplass, og på den ordinære arbeidsplassen. I tillegg undersøkes betydningen av selvbestemmelse, og hva arbeidstakerne selv tenker at skaper barrierer og muligheter for selvbestemmelse i prosessen mot arbeid på, og på den ordinære arbeidsplassen. Hovedfunnene i studien er at graden av selvbestemmelse varierer, både i prosessen mot arbeid på en ordinær arbeidsplass og på den ordinære arbeidsplassen. Arbeidstakeren som har fått minst støtte prosessen, ser ut til å oppleve minst selvbestemmelse. Ikke alle arbeidstakerne vet hva ordene brukermedvirkning, involvering og medbestemmelse betyr, men selvbestemmelse var kjent for alle. Alle arbeidstakerne oppgir å få være med og påvirke arbeidshverdagen, i form av arbeidsoppgaver og arbeidstid, men noen ganger møter de barrierer. Medvirkning for arbeidstakere med utviklingshemming på ordinær arbeidsplass ser ikke ut til å foregå på de formelle arenaene ordinære arbeidstakere vanligvis benytter. Det ser ut til at involvering i prosesser i arbeidslivet for arbeidstakere med utviklingshemming skjer i mer uformelle fora, slik som en prat på sjefens kontor etter arbeidstid, eller i lunsjen. The master's thesis is based on qualitative semi-structured interviews with five employees with developmental disabilities, who work all or part of their working hours in an ordinary workplace. The issue that is investigated is how employees with developmental disabilities experience their self-determination in the process towards work in an ordinary workplace, and in the ordinary workplace. In addition, the importance of self-determination is examined, and what the employees themselves think creates barriers and opportunities for self-determination in the process of working in and in the ordinary workplace. The main findings of the study are that the degree of self-determination varies, both in the process towards work in an ordinary workplace and in the ordinary workplace. The employee who has received the least support in the process seems to experience the least self-determination. Not all employees know what the words user participation, involvement and co-determination mean, but self-determination was known to everyone. All employees state that they are allowed to participate in and influence everyday work, in the form of work tasks and working hours, but sometimes they encounter barriers. Participation for employees with developmental disabilities in the ordinary workplace does not appear to take place in the formal arenas that ordinary employees usually use. It seems that involvement in processes in working life for employees with developmental disabilities takes place in more informal forums, such as a chat in the boss's office after working hours, or at lunch.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2021 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: