Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorReedtz, Charlotte
dc.contributor.authorLøvereide, Stine
dc.date.accessioned2022-03-08T13:31:45Z
dc.date.available2022-03-08T13:31:45Z
dc.date.issued2021
dc.description.abstractYouth Self Report (YSR) er et av spørreskjemaene som inngår i Achenbach´s System of Empirically Based Assessment (ASEBA), i tillegg til Child Behavior Checklist (CBCL) og Teacher´s Report Form (TRF). YSR måler kompetanse, adaptiv fungering og atferdsmessige vanskeområder for aldersgruppen 11–18 år. YSR opererer med en total skår, mål på internaliserende og eksternaliserende atferd, samt åtte ulike syndromskalaer. I tillegg beregnes skårer for kompetansedelen av skjemaet. Spørreskjemaet fylles ut på 20 minutter. Den første manualen ble utgitt i 1987. Torunn S. Nøvik og Sonja Heyerdahl (2002) står for den norske oversettelsen. For å gjennomføre YSR kreves det testspesifikk opplæring der mastergrad anbefales, sammen med relevant erfaring fra arbeid med ungdom og familier. Norske spørreskjemaer med engelsk manual og skåringsprogram kjøpes på aseba.nl. ASEBA-skjemaene er benyttet i kommunale tjenester, spesialisthelsetjenesten og forskning. Til sammen ble 27 norske og 23 svenske/danske artikler inkludert i oppsummeringen. Bare én av disse var en spesifikk psykometrisk studie, mens de andre var studier der YSR ble brukt for å måle kompetanse, adaptiv fungering og atferdsmessige vanskeområder enten som utfallsvariabel, kontrollvariabel eller for å beskrive gruppen. Av de inkluderte norske studiene var 21 av 27 basert på kliniske grupper (for eksempel premature, lav fødselsvekt, alvorlig dysleksi, medfødt hjertefeil eller atferdsvansker), men flere av disse hadde kontroll- eller sammenligningsgrupper fra generelle populasjoner. Av de inkluderte svenske/danske studiene var 7 av 23 basert på kliniske grupper, mens de øvrige studiene var basert på ulike geografiske populasjoner med skoleungdom fra 12–18 år. Totalt elleve av studiene hadde gjennomført adekvate studier av testens reliabilitet, mens det bare er gjennomført to normstudier basert på norske eller svensk/danske utvalg. Resultatene fra studiene støtter begrepsvaliditeten til testen som et godt mål på atferdsmessige vanskeområder. YSR viser moderate til høye korrelasjoner med andre spørreskjemaer for internaliserende og/eller eksternaliserende vansker. Det er god dokumentasjon på testens reliabilitet basert på norske eller svenske/danske utvalg, samt relativt god dokumentasjon på testens begrepsvaliditet. Det er imidlertid få normstudier fra Skandinavia, og disse bygger enten på små utvalg, eller dataene er over 20 år gamle, noe som er problematisk ved klinisk bruk av spørreskjemaet. Det er behov for mer forskning på YSRs psykometriske egenskaper for bruk i Skandinavia.en_US
dc.description.abstractYouth Self Report (YSR) is one of the instruments in Achenbach´s System of Empirically Based Assessment (ASEBA), in addition to Child Behavior Checklist (CBCL) and Teacher´s Report Form (TRF). YSR assesses competence, level of adaption and behavioral difficulties within the age group of 11—18. YSR provides a total score, scores for internalizing and externalizing behavior, as well as scores for 8 different syndrome scales. In addition, a score for competencies is given. It takes 20 minutes to complete the form. The first manual was published in 1987. Torunn S. Nøvik and Sonja Heyerdahl (2002) have translated the questionnaire into Norwegian. The requirements for professionals utilizing the YSR consist of test-specific training, as well as recommendations for a master´s degree and experience from working with youth and families. Norwegian test forms are purchased online at aseba.nl. The ASEBA-forms are commonly used in municipal services, in specialized health care unites and in research. Twenty-seven Norwegian and 23 Swedish/ Danish publications are included in this review. Only one publication is a specific psychometrical study. The remaining publications are studies where YSR is used to measure competencies, level of adaption and behavioral difficulties as an outcome variable, a control variable, or for descriptive purposes of the population. Twenty-one out of the 27 Norwegian publications are based on clinical samples (ex. premature babies, very low-birth weight, severe dyslexia, congenital heath defect or behavioral issues). Several of these samples had comparison- and control groups from general populations. Among the Swedish and Danish included publications, 7 out of the 23 studies had clinical samples, while the remaining studies were based on youth samples (12-17 years old) from schools in different Norwegian regions. Eleven publications reported adequate results regarding YSR´s reliability, though only two norm-studies were based on Norwegian or Swedish/ Danish populations. The studies found that the test has high construct validity and may be used as an indicator of behavioral difficulties. YSR shows moderate to high correlations with similar tests regarding internalizing and/or externalizing difficulties. There is good evidence for YSR´s reliability based on Norwegian and Swedish/ Danish samples, and relatively good evidence for the test´s construct validity. Nevertheless, there are few Scandinavian studies that aim to develop norms and they rest upon small and/or 20-year-old samples, which is problematic for clinical use. More studies are needed to examine YSR´s psychometric properties for the Scandinavian population.en_US
dc.identifier.citationReedtz, Løvereide. Måleegenskaper ved den norske versjonen av Youth Self Report (YSR). PsykTestBARN. 2021;11(1)en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1949269
dc.identifier.doi10.21337/0073
dc.identifier.issn1893-9910
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/24332
dc.language.isonoben_US
dc.publisherRegionsenter for barn og unges psykiske helse (RBUP)en_US
dc.relation.journalPsykTestBARN
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)en_US
dc.titleMåleegenskaper ved den norske versjonen av Youth Self Report (YSR)en_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel