ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraaknorsk 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administrasjon/UB
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi
  • Institutt for bygg, energi og materialteknologi
  • Artikler, rapporter og annet (bygg, energi og materialteknologi)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi
  • Institutt for bygg, energi og materialteknologi
  • Artikler, rapporter og annet (bygg, energi og materialteknologi)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utvikling av digitale læringsressurser for forkurs for ingeniørutdanning på tvers av studiesteder

Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/24362
DOI
https://doi.org/10.5324/njsteme.v5i1.3908
Thumbnail
Åpne
article.pdf (115.3Kb)
Publisert versjon (PDF)
Dato
2021-02-25
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Forfatter
Esjeholm, Bjørn Tore; Fredriksen, Helge
Sammendrag
Fra høsten 2019 har forkursene for ingeniørutdanning ved UiT -Norges arktiske universitet deltatt i prosjektet «Sammen 2021» der målet er å bedre gjennomstrømmingen og øke rekrutteringen til ingeniørstudiene gjennom å forbedre studieopplegget og læ ringsprosessene i alle fagene på forkursene. Forkurs/realfagskurs tilbys i dag ved studiestedene Alta, Tromsø, Narvik og Bodø. Tidligere har lokale lærere ved de ulike studiestedene vært autonome og i stor grad laget opplegg og tilrettelagt for læring gjen nom tradisjonell klasseromsundervisning. Graden av samarbeid på tvers av studiestedene har stort sett begrenset seg til felles heldagsprøver rundt semesterslutt. I prosjektet har de ca . 20 faglærerne dannet grupper på tvers av studiesteder innen hvert fag og både sammen og hver for seg utviklet digitale læringsressurser (forelesninger, oppgaver, selvrettende tester, animasjoner m.m.) som fortløpende er tatt i bruk i undervisningen. De utviklede ressursene er stilt til disposisjon for alle lærerne som dermed kan velge opplegg fra en stadig økende base av faglige opplegg. Som en del av prosjektet har det vært tatt i bruk ulike typer teknologi til produksjon av læringsressurser, og det har også blitt gitt felles kursing innen blant annet produksjon og bruk av f ilm og LMS. Det er en forutsetning at det i prosjektet skal legges til rette for mer studentaktiv læring. 1,5 år ut i prosjektet har studenter og faglærere svart på spørreundersøkelser for å kartlegge erfaringer og synspunkter på prosjektet. Resultatene viser at faglærerne i hovedsak vektlegger økt samarbeid med kollegaer og økt egenkompetanse i nnen produksjon av digitale læremidler som positive utfall av prosjektet. Studentenes respons til en blanding av digital undervisning utenfor klasserommet i kombinasjon med fellestimer i klasserommet er overveiende positiv. Studentene peker på mangel på sosia l kontakt med andre studenter og vanskeligheter med å få hjelp av lærer utenfor klasserommet som negative aspekter ved digital læring.
Forlag
NTNU Norwegian University of Science and Technology
Sitering
Esjeholm, Fredriksen. Utvikling av digitale læringsressurser for forkurs for ingeniørutdanning på tvers av studiesteder. Nordic Journal of STEM Education. 2021
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Artikler, rapporter og annet (bygg, energi og materialteknologi) [91]
Copyright 2021 The Author(s)

Bla

Bla i hele MuninEnheter og samlingerForfatterlisteTittelDatoBla i denne samlingenForfatterlisteTittelDato
Logg inn

Statistikk

Antall visninger
UiT

Munin bygger på DSpace

UiT Norges Arktiske Universitet
Universitetsbiblioteket
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Tilgjengelighetserklæring