dc.contributor.author | Antonsen, Yngve | |
dc.contributor.author | Thunberg, Odd Arne | |
dc.contributor.author | Andreassen, Svein-Erik | |
dc.date.accessioned | 2022-03-30T12:09:08Z | |
dc.date.available | 2022-03-30T12:09:08Z | |
dc.date.issued | 2022-02-15 | |
dc.description.abstract | Den nye norske femårige grunnskolelærerutdanningen har som mål at studentene skal utvikle sin FoU-kompetanse. I artikkelen undersøker vi hvordan aksjonslæring i FoU-oppgaven kan bidra til lærerstudenters kompetanse i utviklingsarbeid. Vi har induktivt og deretter deduktivt analysert 51 kvalitative semistrukturerte intervjuer med lærerstudenter som har gjennomført aksjonslæring som en del av FoU-oppgaven på det tredje året av en femårig integrert masterutdanning. Vi har komplementert datamaterialet ved å analysere fire av
studentenes FoU-oppgaver. Det teoretiske begrepsapparatet for den deduktive analysen er Dales (1989) kompetanseområde K3, som dreier seg om læreres kompetanse i utviklingsarbeid. Til K3 knytter Dale tre kjennetegn: konstruksjon av hverdagsteori, forskningsavstand til egen praksis og kritisk drøfting i førsteperson. Studien viser at aksjonslæring i
FoU-oppgaven bidro til å gi lærerstudentene kompetanse, som de anvendte til å reflektere over og forbedre sin egen praksis, i tråd med Dales tre kjennetegn på K3-området. Studien viser imidlertid også at utdanningsinstitusjonen sendte studenter ut i praksis uten å ha forberedt praksislærerne på aksjonslæring og etablering av et lærende partnerskap. | en_US |
dc.identifier.citation | Antonsen yan, Thunberg oa, Andreassen S. Aksjonslæring som grunnlag for utvikling av lærerstudenters U-kompetanse i FoU-oppgaven
. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. 2022;16(1):1-21 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 1981949 | |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.23865/up.v16.3279 | |
dc.identifier.issn | 2535-7697 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/24654 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Nordic Open Access Scholarly Publishing | en_US |
dc.relation.journal | Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis | |
dc.relation.projectID | Norges forskningsråd: 287859 | en_US |
dc.relation.uri | https://doi.org/10.23865/up.v16.3279 | |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2022 The Author(s) | en_US |
dc.title | Aksjonslæring som grunnlag for utvikling av lærerstudenters U-kompetanse i FoU-oppgaven | en_US |
dc.type.version | publishedVersion | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |