Show simple item record

dc.contributor.authorStrandbu, Astrid
dc.contributor.authorSchultz, Jon-Håkon
dc.date.accessioned2022-04-21T12:43:32Z
dc.date.available2022-04-21T12:43:32Z
dc.date.issued2020-08-28
dc.description.abstractArtikkelen utforsker pedagogiske mulighetsrom for læring og danning når elever er eksponert for skremmende beskrivelser og bilder gjennom media. Det empiriske materialet er intervjuer med 30 lærere som høsten 2011 tok imot elever etter terrorangrepet og massedrapene i Norge 22. juli. Ved skolestart fikk lærerne i oppdrag av skolemyndighetene å gjenreise elevenes opplevelse av trygghet. Det ble anbefalt å markere terroren og massedrapene på alle klassetrinn og følge elevene opp i tiden fremover. Det var store variasjoner med tanke på hvordan lærerne tilrettela for undervisning og danning. Manglende eller utydelig mandat fra lokal skoleledelse, lærernes sterke emosjonelle reaksjoner på terroren, manglende kunnskap om elevenes sårbarhet og manglende avklaring når det gjaldt lærerens pedagogiske rolle, ser ut til å ha betydning for hva lærerne foretok seg i klasserommet.en_US
dc.identifier.citationStrandbu A, Schultz J. Undervisning om kriser og katastrofer. Et pedagogisk mulighetsrom?. Barn. 2015;33(2):41-53en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1255332
dc.identifier.doi10.5324/barn.v33i2.3449
dc.identifier.issn0800-1669
dc.identifier.issn2535-5449
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/24843
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorsk senter for barneforskningen_US
dc.relation.journalBarn
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2015 The Author(s)en_US
dc.titleUndervisning om kriser og katastrofer. Et pedagogisk mulighetsrom?en_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record