dc.contributor.author | Strandbu, Astrid | |
dc.contributor.author | Schultz, Jon-Håkon | |
dc.date.accessioned | 2022-04-21T12:43:32Z | |
dc.date.available | 2022-04-21T12:43:32Z | |
dc.date.issued | 2020-08-28 | |
dc.description.abstract | Artikkelen utforsker pedagogiske mulighetsrom for læring og danning når elever er eksponert for
skremmende beskrivelser og bilder gjennom media. Det empiriske materialet er intervjuer med 30
lærere som høsten 2011 tok imot elever etter terrorangrepet og massedrapene i Norge 22. juli. Ved
skolestart fikk lærerne i oppdrag av skolemyndighetene å gjenreise elevenes opplevelse av trygghet.
Det ble anbefalt å markere terroren og massedrapene på alle klassetrinn og følge elevene opp i tiden
fremover. Det var store variasjoner med tanke på hvordan lærerne tilrettela for undervisning og danning.
Manglende eller utydelig mandat fra lokal skoleledelse, lærernes sterke emosjonelle reaksjoner på
terroren, manglende kunnskap om elevenes sårbarhet og manglende avklaring når det gjaldt lærerens
pedagogiske rolle, ser ut til å ha betydning for hva lærerne foretok seg i klasserommet. | en_US |
dc.identifier.citation | Strandbu A, Schultz J. Undervisning om kriser og katastrofer. Et pedagogisk mulighetsrom?. Barn. 2015;33(2):41-53 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 1255332 | |
dc.identifier.doi | 10.5324/barn.v33i2.3449 | |
dc.identifier.issn | 0800-1669 | |
dc.identifier.issn | 2535-5449 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/24843 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Norsk senter for barneforskning | en_US |
dc.relation.journal | Barn | |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2015 The Author(s) | en_US |
dc.title | Undervisning om kriser og katastrofer. Et pedagogisk mulighetsrom? | en_US |
dc.type.version | publishedVersion | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |