Tidlig fremmedspråkundervisning på barneskolen - et nødvendig grunnlag for en god nok språkkompetanse i framtiden
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/24991Date
2014-09-30Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Author
Lindemann, BeateAbstract
I det siste tiåret har det vært gjennomført to forsøk med såkalt tidlig start på 2.
fremmedspråk i Norge. De deltagende barneskolene tilbød i disse forsøkene
undervisning i et 2. fremmedspråk etter engelsk. Evalueringene konkluderte
med, etter begge forsøk, at elevene som oftest stortrives med å lære seg et 2.
fremmedspråk allerede på barneskolen. Samtidig ble det avdekket et klart
forskningsbehov, for en bedre avklaring av fagets innhold, målsetninger og
didaktisk-pedagogiske profil.
Bidraget mitt skal se på erfaringene man har samlet i Norge i og utenfor
forsøkene. Dessuten ser jeg på andre lands erfaringer med en tidligere start på
undervisningen i 2. fremmedspråk enn i Norge. Norske erfaringer med tidlig
undervisning i 2. fremmedspråk utenfor kommunale skoler, for eksempel ved
Steinerskoler, skal også trekkes inn. På bakgrunn av slike erfaringer og
rapportene fra forsøkene diskuteres først behov og utfordringer som et slikt
språkfag på barneskolen vil føre med seg. Deretter skisseres en mulig framtidig
struktur og et mulig framtidig innhold for faget 2. fremmedspråk på barneskolen.
Publisher
Universitetet i OsloCitation
Lindemann b. Tidlig fremmedspråkundervisning på barneskolen - et nødvendig grunnlag for en god nok språkkompetanse i framtiden. Acta Didactica Norge. 2014;8(2)Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2014 The Author(s)