ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraaknorsk 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administrasjon/UB
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for språk og kultur
  • Artikler, rapporter og annet (språk og kultur)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for språk og kultur
  • Artikler, rapporter og annet (språk og kultur)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tidlig fremmedspråkundervisning på barneskolen - et nødvendig grunnlag for en god nok språkkompetanse i framtiden

Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/24991
DOI
https://doi.org/10.5617/adno.1135
Thumbnail
Åpne
article.pdf (367.5Kb)
Publisert versjon (PDF)
Dato
2014-09-30
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Forfatter
Lindemann, Beate
Sammendrag
I det siste tiåret har det vært gjennomført to forsøk med såkalt tidlig start på 2. fremmedspråk i Norge. De deltagende barneskolene tilbød i disse forsøkene undervisning i et 2. fremmedspråk etter engelsk. Evalueringene konkluderte med, etter begge forsøk, at elevene som oftest stortrives med å lære seg et 2. fremmedspråk allerede på barneskolen. Samtidig ble det avdekket et klart forskningsbehov, for en bedre avklaring av fagets innhold, målsetninger og didaktisk-pedagogiske profil. Bidraget mitt skal se på erfaringene man har samlet i Norge i og utenfor forsøkene. Dessuten ser jeg på andre lands erfaringer med en tidligere start på undervisningen i 2. fremmedspråk enn i Norge. Norske erfaringer med tidlig undervisning i 2. fremmedspråk utenfor kommunale skoler, for eksempel ved Steinerskoler, skal også trekkes inn. På bakgrunn av slike erfaringer og rapportene fra forsøkene diskuteres først behov og utfordringer som et slikt språkfag på barneskolen vil føre med seg. Deretter skisseres en mulig framtidig struktur og et mulig framtidig innhold for faget 2. fremmedspråk på barneskolen.
Forlag
Universitetet i Oslo
Sitering
Lindemann b. Tidlig fremmedspråkundervisning på barneskolen - et nødvendig grunnlag for en god nok språkkompetanse i framtiden. Acta Didactica Norge. 2014;8(2)
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Artikler, rapporter og annet (språk og kultur) [1472]
Copyright 2014 The Author(s)

Bla

Bla i hele MuninEnheter og samlingerForfatterlisteTittelDatoBla i denne samlingenForfatterlisteTittelDato
Logg inn

Statistikk

Antall visninger
UiT

Munin bygger på DSpace

UiT Norges Arktiske Universitet
Universitetsbiblioteket
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Tilgjengelighetserklæring