Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLindemann, Beate
dc.date.accessioned2022-05-04T11:35:45Z
dc.date.available2022-05-04T11:35:45Z
dc.date.issued2014-09-30
dc.description.abstractI det siste tiåret har det vært gjennomført to forsøk med såkalt tidlig start på 2. fremmedspråk i Norge. De deltagende barneskolene tilbød i disse forsøkene undervisning i et 2. fremmedspråk etter engelsk. Evalueringene konkluderte med, etter begge forsøk, at elevene som oftest stortrives med å lære seg et 2. fremmedspråk allerede på barneskolen. Samtidig ble det avdekket et klart forskningsbehov, for en bedre avklaring av fagets innhold, målsetninger og didaktisk-pedagogiske profil. Bidraget mitt skal se på erfaringene man har samlet i Norge i og utenfor forsøkene. Dessuten ser jeg på andre lands erfaringer med en tidligere start på undervisningen i 2. fremmedspråk enn i Norge. Norske erfaringer med tidlig undervisning i 2. fremmedspråk utenfor kommunale skoler, for eksempel ved Steinerskoler, skal også trekkes inn. På bakgrunn av slike erfaringer og rapportene fra forsøkene diskuteres først behov og utfordringer som et slikt språkfag på barneskolen vil føre med seg. Deretter skisseres en mulig framtidig struktur og et mulig framtidig innhold for faget 2. fremmedspråk på barneskolen.en_US
dc.identifier.citationLindemann b. Tidlig fremmedspråkundervisning på barneskolen - et nødvendig grunnlag for en god nok språkkompetanse i framtiden. Acta Didactica Norge. 2014;8(2)en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1192691
dc.identifier.doi10.5617/adno.1135
dc.identifier.issn1504-9922
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/24991
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Osloen_US
dc.relation.journalActa Didactica Norge
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2014 The Author(s)en_US
dc.titleTidlig fremmedspråkundervisning på barneskolen - et nødvendig grunnlag for en god nok språkkompetanse i framtidenen_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel