Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRodríguez-Aranda, Claudia
dc.contributor.authorFlatebø, Solveig
dc.date.accessioned2022-05-05T05:37:53Z
dc.date.available2022-05-05T05:37:53Z
dc.date.issued2017-05-02en
dc.description.abstractAbstract The association between lung function and cognition has been examined in adulthood and in old age, but few studies have investigated the relationship in early life periods such as in adolescence. Because development in adolescence involves remarkable physiological and psychological changes, it is important to explore closely the relationship between bodily functions and cognition. This study evaluated the lung-cognition association in 49 healthy teenagers between the ages of 16-18 years, and gender differences were also investigated. We measured Vital Capacity (VC) and cognitive functioning. As part of the cognitive evaluation, verbal abilities were assessed through three different tasks: phonemic verbal fluency, semantic verbal fluency and reading of short text. On each of the verbal tasks inspiratory measures were acquired during execution of the tasks. To evaluate the lung-cognition association, we used two approaches: First, we correlated the separate performances of cognitive abilities and lung function. Secondly, we correlated performance on verbal tasks with inspiratory airflow parameters (duration, peak and volume) measured during the response time of each of the verbal tests. Results showed restricted gender differences in neuropsychological tasks, while more evident gender differences were found in VC. Correlational results showed that inspiratory airflow measures were especially associated with phonemic fluency tasks, which measures executive functions. These findings suggest that abilities associated with performance in phonemic fluency may require more oxygen usage for an optimal performance. Keywords: Adolescence, gender differences, inspiratory airflow, lung function, cognitive abilities, executive function, verbal abilities, verbal fluency, response time, processing speeden_US
dc.description.abstractAbstrakt Assosiasjonen mellom lungefunksjon og kognisjon har blitt undersøkt hos voksne og eldre, men få studier har undersøkt forholdet tidligere i livet, slik som i ungdomstid. Utvikling i ungdomstid involverer betydelige fysiologiske og psykologiske endringer, og dermed er det viktig å undersøke forholdet mellom kroppslige funksjoner og kognisjon nærmere. Denne studien evaluerte lunge-kognisjon assosiasjonen hos 49 friske tenåringer i alderen 16-18 år, i tillegg ble kjønnsforskjeller undersøkt. Vi målte Vital Kapasitet (VC) og kognitiv funksjon. Som en del av den kognitive evalueringen, ble verbale evner målt ved tre ulike oppgaver: fonemisk verbal flyt, semantisk verbal flyt og lesing av en kort tekst. Inspiratoriske parametere (inn-pust) ble målt i hver av de verbale oppgavene, samtidig som gjennomføringen av oppgavene pågikk. To tilnærminger ble benyttet i evalueringen av lunge-kognisjon assosiasjonen: Først, ved å korrelere separate prestasjoner i kognitive evner og lungefunksjon. I den andre tilnærmingen, ved å korrelere utførelse på verbale oppgaver med inspiratoriske luftflyt parametere (duration, peak og volume) målt i responstid for hver verbal oppgave. Resultatene viste få kjønnsforskjeller i de nevropsykologiske oppgavene, imens det var større kjønnsforskjeller i VC. Korrelasjonsanalysene viste at inspiratoriske luftflyt parametere var spesielt assosiert med den fonemiske flyt oppgaven, som måler eksekutive funksjoner. Disse funnene foreslår at evner som er assosiert med prestasjon på fonemisk flyt antagelig krever mer oksygenbruk for å oppnå en optimal gjennomføring. Nøkkelord: Ungdomstid, kjønnsforskjeller, inspiratorisk luftflyt, lungefunksjon, kognitive evner, eksekutiv funksjon, verbale evner, verbal flyt, responstid, prosesseringshastigheten_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/24996
dc.language.isoengen_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPSY-3900
dc.subjectVDP::Social science: 200::Psychology: 260en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260en_US
dc.subjectadolescenceen_US
dc.subjectungdomstiden_US
dc.subjectinspiratory airflowen_US
dc.subjectinspiratorisk luftflyten_US
dc.subjectgender differencesen_US
dc.subjectkjønnsforskjelleren_US
dc.subjectlung functionen_US
dc.subjectlungefunksjonen_US
dc.subjectcognitive abilitiesen_US
dc.subjectkognitive evneren_US
dc.subjectexecutive functionen_US
dc.subjecteksekutiv funksjonen_US
dc.subjectverbal abilitiesen_US
dc.subjectverbale evneren_US
dc.subjectverbal fluencyen_US
dc.subjectverbal flyten_US
dc.subjectresponse timeen_US
dc.subjectresponstiden_US
dc.subjectprocessing speeden_US
dc.subjectprosesseringshastigheten_US
dc.titleGender differences in the relationship of lung function and response times during verbal performance in healthy adolescentsen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)