dc.contributor.advisor | Nergård Nilssen, Trude | |
dc.contributor.author | Hofsøy, Kristin | |
dc.date.accessioned | 2022-05-18T09:39:47Z | |
dc.date.available | 2022-05-18T09:39:47Z | |
dc.date.issued | 2021-05-13 | en |
dc.description.abstract | Bakgrunn og formål
Med bakgrunn i debatten om spesialundervisning knyttet opp mot Barneombudets rapport fra 2017, og Ekspertutvalgets rapport fra 2018 har jeg ønsket å gjennomføre en egen studie for å undersøke hvordan spesialundervisning oppleves. Elevene i studien er alle diagnostisert med dysleksi, er elev på mellomtrinnet og de har enkeltvedtak og dermed spesialundervisning. Fokuset i studien har vært på elevenes opplevelse av den støtten og hjelpa som elevene får i spesialundervisninga. Undersøkelsen er knyttet til elevenes, foreldrenes og lærerens opplevelse knyttet til følgende fem aspekt: opplevelsen av aksept, positiv relasjon, mestring og mestringsforventning, medvirkning og samarbeid, og faglig kvalitet.
Metode
Jeg har gjennomført innsamling av data gjennom tre ulike spørreskjema til de tre deltakergruppene; elevene, foreldre og lærere. Selv om problemstillinga er kvalitativ, har jeg valgt en pragmatisk tilnærming. Innenfor kvalitativ forskning har undersøkersøkt fenomenet ved å spørre elever, foreldre og lærere i spørsmål med fritekstsvar. Det kvantitative aspektet ligger i spørsmål med faste svaralternativer. Datainnsamling fra de tre ulike deltakergruppene med ulikt ståsted kan gi mulighet for å få fram nyanser i beskrivelse av opplevelsen av spesialundervisning
Resultat
Bildet som kommer fram i studien viser en rekke positive trekk ved deltakernes opplevelse av spesialundervisningen. Spesialundervisninga foregår i all hovedsak i smågrupper. Funnene i studien viser at det store flertall av elevene denne spesialundervisninga som god og støttende, og elevene gir uttrykk for at de trives. Foreldrene støtter i all hovedsak disse positive trekkene av elevens opplevelse av spesialundervisninga Det er svært få lærere som deltok i studien, men alle lærerne opplever at de har en god relasjon til sine elever, og er dessuten opptatt av å samarbeide med foreldrene om tiltakene. Et lite mindretall av elever og enkelte foreldre har negative opplevelser. Noen elever opplever seg ikke inkludert og akseptert i skolehverdagen. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/25153 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2021 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3901 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | en_US |
dc.title | Opplevelse av spesialundervisning: «Hvordan opplever elever på mellomtrinnet med dysleksi den oppfølgingen de får etter utredning og enkeltvedtak, og hvordan opplever foreldrene og lærerne deres denne oppfølgingen?» | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |