Matematikkvansker i ungdomsskolen
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/25186Dato
2021-05-16Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Bjørnenak, AmandaSammendrag
Mastergradsavhandlingen tematiserer hvordan matematikklærere arbeider med matematikkvansker. For å få innsikt i dette har jeg gjennom kvalitative forskningsintervju undersøkt hvordan matematikklærere forholder seg til og forstår matematikkvansker, samt hvordan arbeidet med elever som strever i matematikk planlegges. Utvalget av informanter består av fem matematikklærere på mellomtrinnet med utdannelsesbakgrunn i matematikk. Hensikten med studien har i hovedsak vært å bidra til kunnskapsutvikling om matematikkvansker, samt definere begrepets betydning gjennom lærere som praktiserer faget matematikk.
Studiens resultater viser at informantene har innsikt i avgjørende årsaker for hvordan matematikkvansker oppstår, og hva som ligger i begrepet. I korte trekk forklarer og begrunner informantene matematikkvansker gjennom sosiologiske, psykologiske og didaktiske faktorer. Det kan dreie seg om misoppfatninger som eleven har fra barnetrinnet som de tar med seg på mellomtrinnet, manglende forståelse innen det matematiske språk i form av symboler og begreper, negative holdninger eller manglende motivasjon til å lære. Arbeid informantene påpeker som betydningsfullt er å kjenne elevgruppen og deres forutsetninger innen matematikk, samt tilrettelegge og kartlegge for å støtte eleven best mulig. Dette skisserer ved bruk av teoretiske perspektiv fra Vygotsky som for øvrig benyttes i oppgavens diskusjonsdel.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2021 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: