dc.contributor.author | Andreassen, Bengt-Ove | |
dc.date.accessioned | 2022-06-07T08:03:33Z | |
dc.date.available | 2022-06-07T08:03:33Z | |
dc.date.issued | 2015-01-26 | |
dc.description.abstract | i 2014 finnes det to grunnskoler i regi av læstadianske<sup>1</sup>
grupperinger i Nord-Norge. Straumfjordnes skole i Nordreisa
kommune i Nord-Troms har forankring i den luthersk-læsta -
dianske menighet, også kalt Lyngen-retningen.<sup>2</sup> Straumfjordnes
skole<sup>3</sup> er en fådelt skole som har elever på 1.–10. trinn. Skoleåret
2013–2014 hadde skolen 62 elever og 11 lærere. Den andre er
Alta kristne grunnskole i Alta, drevet av den læstadianske forsamling på Elvebakken, også kalt Alta-retningen. i dag er skolen
blant de største religiøse grunnskolene i Nord-Norge. Skolen har
de siste årene hatt i overkant av hundre elever hvert skoleår (111
skoleåret 2013–2014) og 16 lærere.4 Denne artikkelen gir innsikt
i bakgrunn og argumentasjon læstadianerne gir for etableringen
av egne skoler, slik det kommer til uttrykk i skolenes vedtekter
og læreplaner. | en_US |
dc.description | Source at: <a href=http://ojs.novus.no/index.php/DIN/article/view/707>http://ojs.novus.no/index.php/DIN/article/view/707</a> | en_US |
dc.identifier.citation | Andreassen BOA. Læstadiansk reaksjon på religion i offentligheten: Etablering av egne skoler. DIN - Tidsskrift for religion og kultur. 2014(2):67-89 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 1185156 | |
dc.identifier.issn | 1501-9934 | |
dc.identifier.issn | 2387-6735 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/25382 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Novus forlag | en_US |
dc.relation.journal | DIN - Tidsskrift for religion og kultur | |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2014 The Author(s) | en_US |
dc.title | Læstadiansk reaksjon på religion i offentligheten: Etablering av egne skoler | en_US |
dc.type.version | publishedVersion | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |