Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFyhn, Anne Birgitte
dc.contributor.advisorSoleng, Ragnar
dc.contributor.authorValøy, Elias René
dc.date.accessioned2022-06-22T09:59:23Z
dc.date.available2022-06-22T09:59:23Z
dc.date.issued2022-05-27en
dc.description.abstractHensikten med denne studien er å se på hvordan elever arbeider med matematiske problemløsningsoppgaver. Gjennom studien har jeg besvart problemstillingen: Hvordan oppnår elever innsikt gjennom arbeid med matematiske problemløsningsoppgaver? Studien er gjennomført som en kvalitativ analyse av elevbesvarelser på en videregående skole. Datamaterialet er transkriberte lydopptak samt elevnotater. Deltakerne er syv elever som alle går tredje og siste år på videregående. Det teoretiske rammeverket i studien er innenfor problemløsning med hovedfokus på logiske modeller hvor analytiske metoder brukes, matematisk kreativitet og innsikt, med hovedfokus på hvordan dette oppnås gjennom problemløsningsprosesser. Resultatene viser at de logiske problemløsningsmodellene har mangler som gjør at de ikke klarer å beskrive problemløsningsprosesser fullt ut. Noe som er samsvarende med den seneste forskningen på området. Manglene kan fylles ved hjelp av teori på området matematisk kreativitet. Det kan dermed se ut til at analytiske og kreative prosesser kan kombineres for best å beskrive hvordan innsikt oppnås gjennom problemløsningsprosesser.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/25540
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDMAT-3907
dc.subjectVDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Matematikk: 410::Analyse: 411en_US
dc.subjectVDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410::Analysis: 411en_US
dc.titleInnsikt i matematisk problemløsning En kvalitativ analyse av videregåendeelevers besvarelser på problemløsningsoppgaver.en_US
dc.typeMastergradsoppgavenor
dc.typeMaster thesiseng


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)