Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFyhn, Anne
dc.contributor.advisorSoleng, Ragnar
dc.contributor.authorHeiberg, Birk Eirikssønn
dc.date.accessioned2022-06-22T09:59:53Z
dc.date.available2022-06-22T09:59:53Z
dc.date.issued2022-05-31en
dc.description.abstractProgrammering og problemløsing ble introdusert i matematikkfaget i fagfornyelsen (KD, 2020). Begge disse skulle være overordnede temaer som skulle brukes gjennom matematikkundervisningen. Hvordan arbeid med programmering påvirker problemløsing i matematikk er derfor noe som elevene ville bli direkte påvirket av. Denne relasjonen var det som motiverte utformingen av problemstillingen «Hvordan løser en programmerer matematiske problemer?». Det er flere forskjellige teorier på hvordan problemløsing foregår i matematikk, og noen av disse blir redegjort for. Videre drøftes det hva programmering er og hvordan programmering relaterer til algoritmisk tenking. Metoden for å undersøke problemstillingen var å la en programmerer løse et matematisk problem kjent som Josephus problem og et intervju i etterkant av dette. Hovedfunnet i denne oppgaven var at en programmerer har mange likhetstrekk med hvordan matematikere løser matematiske problemer. Programmereren selv mener at problemløsing i matematikk og programmering har samme overordnede prosess. Det argumenteres for i denne oppgaven at det å kunne programmere kan fostre gode problemløsingsvaner i matematikk. Dette kan bety at det er gjort et godt valg med å implementere både programmering og problemløsing samtidig i fagfornyelsen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/25542
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDMAT-3907
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleHvordan en programmerer løser matematiske problemeren_US
dc.typeMastergradsoppgavenor
dc.typeMaster thesiseng


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)