dc.description.abstract | Som en følge av dårlige resultater i matte og naturfag, sammenlignet med andre land (PISA
2012 og TIMISS 2011), ble «tett på realfag» publisert i 2015, som en strategi for å heve
realfagskompetansen i Norge (Kunnskapsdepartementet, 2015, s. 11, 29). Etter dette ble
talentsenteret lansert som et nasjonalt prosjekt for å heve realfagskompetansen i Norge, og er i
dag et permanent tilbud for elever med stort læringspotensial (Vitensenter, u. å.). Dette
tilbudet er en form for tilpasset opplæring under opplæringsloven §1-3 (Opplæringslova,
1998, §1-3). I dag vet vi at elever med stort læringspotensial kan møte på både sosiale og
faglige utfordringer i skolen (Børte et al., 2016, s. 14). Målet er å tilby faglige utfordringer i
realfag, og sosiale muligheter for elever som ikke når sitt fulle potensial i klasserommet
(Vitensenter, u. å.).
Denne masteren er en casestudie på elever med stort læringspotensial, med problemstillingen
«Hvordan vurderer deltagende ungdomsskole- og videregåendeskole elever deres eget utbytte
etter samling på talentsenteret?». Fokusområdene er: det faglige innholdet og nivået,
motivasjon og trivsel, og talentsenteret og «vanlig» skole opp mot hverandre. For å få et
nyansert bilde av situasjonen, er det brukt en kombinasjon av intervju, spørreskjema og
observasjon som metode (Cohen et al., 2018, s. 375). Utvalgene består av elever som har
meldt seg til et gruppeintervju, og elever som har svart på et spørreskjema, der alle elevene er
elever som har deltatt på talentsentersamling. Det siste utvalget er en sentral
vitensenterpedagog. Analysen består av å kode ut deskriptive figurer fra spørreundersøkelsen,
og å sortere resultatene i kategorier opp mot de forskjellige fokusområdene, slik at de kan
presenteres tematisk.
Resultatene tyder på at deltagende elever vurderer sitt eget utbytte positivt, både når det
kommer til det faglige utbytte og motivasjon, men også det sosiale utbytte. Det å bli mentalt
stimulert, kunne vise interesse for realfag og å fokusere på kunnskap og læring ble trukket
fram som positive opplevelser. Det ser ut til å være positivt å havne i en klasse med «andre
som dem selv», og følelsen av å være annerledes var ikke til stede i samme grad som ellers i
skolen. Talentsenteret ser ut til å sitte på mye kunnskap når det kommer til elever med stort
læringspotensial, og ved hjelp av lærerkurs kan dette være med på å heve den generelle
skoleopplevelsen for disse elevene. | en_US |