"Når pasientens stemme blir borte"
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/25586Dato
2022-05-13Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Gjennom teknologisk utvikling vil det som tidligere har vært en fysisk kontakt mellom pasient og lege i større grad kombineres med alternative metoder, som for eksempel elektronisk kommunikasjon. Pleie- og Omsorgsmeldinger ble utviklet for å effektivisere og forbedre kommunikasjon primært mellom fastleger og hjemmebasert omsorg. Ved innføring av PLO-meldinger kan behandling startes, doseringer endres og medisiner seponeres, uten at pasienten trenger å involveres direkte. Dette er en kvalitativ studie basert på semistrukturerte intervjuer, og analysert ved bruk av systematisk tekstkondensering. Innføring av PLO-meldinger har tillatt en mer fleksibel og effektiv hverdag for fastlegene. Samtidig heves kvalitetssikkerheten. Det er imidlertid kun enkelte intervensjoner fastlegene er komfortable med å gjennomføre basert på informasjon tilsendt i en PLO-melding. Systemet ansees som særlig uegnet til komplekse problemstillinger. I tillegg frykter fastlegene at pasientens perspektiv forsvinner. Pasientens relasjon til fastlegen ansees derimot som den samme som før innføring av hjemmebasert omsorg og PLO-meldinger. Pasientene understreker imidlertid viktigheten av inkludering. De intervjuede pasientene opplever fortsatt en egalitær kommunikasjonsstil med en høy grad av autonomi. Fastlegene er derimot bekymret for hva som skjer med pasientenes stemme, og at de ikke inkluderes tilstrekkelig i valg vedrørende deres egen helse. Fremtidens løsning på dette kan være innføring av videokonsultasjoner.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2022 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: