Ruteark eller regneark? Kognitive utfordringer ved å løse finansoppgaver på papir og PC
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/25670Dato
2012-02-08Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Forfatter
Bertheussen, Bernt ArneSammendrag
Innebygde finansfunksjoner kan utføre avanserte beregninger i et regneark. Ved å kopiere formler i stedet for å lage dem manuelt, kan en løsning dessuten utvikles raskt. I artikkelen spør vi om det er mindre faglig krevende å løse oppgaver i et regneark enn på papir (ruteark). Vi forsøker å svare på spørsmålet ved å analysere en finansoppgave med Blooms reviderte taksonomi (BRT) for det kognitive domenet som metode. Analysen viser tvert imot at det er kognitivt mer utfordrende å utvikle dynamiske regnearkmodeller enn statiske løsninger på papir. Årsaken er at vi må ta i bruk en ny type kategoriseringskunnskap (relative, absolutte og blandede celleadresser) for å kunne lage dynamiske formler i et regneark. Dynamikken gjør at slike modeller kan fungere som læringsressurser i seg selv. Gjennom simuleringer kan de bidra til dybdelæring ved å danne grunnlaget for faglige diskusjoner og refleksjoner som neppe ville funnet sted uten slike ressurser.
Forlag
UniversitetsforlagetSitering
Bertheussen bab. Ruteark eller regneark? Kognitive utfordringer ved å løse finansoppgaver på papir og PC. UNIPED. 2012;35(3):87-101Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2012 The Author(s)